معرفی موتورهای جستجوی تصاویر 2

معرفی موتورهای جستجوی تصاویر

بخش دوم

 

www.Google.com

پایگاه قدرتمند گوگل با داشتن بیش از 250 میلیون تصویر قابل مشاهده در فهرست خود، در حقیقت یکی از جامع ترین مجموعه در کل جهان وب است. این مجموعه فوق العاده غنی و به روز می تواند برای بسیاری از کاربران در زمینه های مختلف مفید و ارزنده باشد. در واقع بسیاری از گروه های مختلف می توانند با توجه به اهمیت نیاز به استفاده از تصاویر مورد نظر در رابطه با کارهای خود ، از این سرویس استفاده کنند . برای استفاده از قابلیت جستجوی تصاویر، دکمه تصویرها را در صفحه اصلی انتخاب کرده و بعد عبارتی را در جعبه جستجوی تصویر وارد کنید و سپس کلمه جستجو را انتخاب کنید. پس از مدتی تصویر کوچک شده مورد نظر خود را انتخاب کنید تا روایت بزرگ تری از تصویر و همچنین صفحه ای که تصویر در آن قرار دارد، مشاهده کنید . البته تصاویری که توسط سرویس Google Image Search مشاهده می کنید ممکن است که کپی رایت داشته باشند. هر چند که شما می توانید آنها را از طریق سرویس گوگل بیابید و یا مشاهده کنید ، اما اگر مایل به استفاده از هریک از تصاویری هستید که پیدا کرده اید ما به شما پیشنهاد می کنیم که با صاحب آن سایت برای اجازه استفاده از تصویر تماس بگیرید (صفی نیا،1381 ). برای یافتن عکس های مرتبط با کلید واژه های درخواستی، کاربران آن دسته از تصاویری را از اینترنت استخراج می کنند که دارای نامی مشابه کلید در خواستی کاربر باشند و یا اینکه در سایت هایی قرار داشته یاشند که در آن سایت ها به موضوعات مرتبط با کلید واژه در خواستی کاربر پرداخته شده باشد. این موتور جستجو به علت استفاده از نمایه سازی خاص خویش، یکی از پرکاربردترین موتور های جستجو تصویر در وب است. دیگر ویژگی های گوگل شامل موارد زیر است :

  • یافتن اطلاعات آماری در موتور سخت است؛
  • نتایج یافته ای آن بیشتر و امکان رؤیت تصاویر هم بیشتر است؛
  • دارای جستجوی ساده و پیشرفته و جستجو از طریق عملگرهای بولین؛
  • امکان محدود کردن جستجو برای مواد بالغین دارد؛
  • 20 تصویر کوچک در ابتدا و اطلاعات فایل مفصل دارد؛
  • با گزینهmore  اجازه دستیابی بیشتر به مواد رامی دهد؛
  • دارای  online help ، هیچ راه ارتباطی برای بر قراری ارتباط در مواد خاص وجود ندارد (تیسی،2007)

 

 www.Yahoo.com

 یاهو تا فوریه سال 2004 به عنوان یک راهنمای وب، بیشتر نتایج جستجوی خود را از طریق گوگل انجام می داد. اما در خلال سال های 2003- 2004 با برخی خریدهای راهبردی، یاهو خود را به عنوان یک موتور جستجوی مهم مطرح کرد و بعد از آن به عنوان یک رقیب جدی گوگل شناخته شد. ویژگی های این موتور جستجو شامل موارد زیر است:

  • راهبردهای موتورهای جستجو به سختی قابل رﺅیت است؛
  • یا هو بلاگ از نمایه شدن 16000000 عکس تا اگوست 2006 خبر داد؛
  • جستجوی ساده و پیشرفته عبارتی را شامل شده ولی کوتاه سازی را ندارد؛
  • یافته ها با توجه به اندازه و رنگ و... قابل محدود شدن است؛
  • اجازه محدود کردن تصاویر بالغین را می دهد؛
  • با also tryاجازه اخص کردن جستجو را می دهد؛
  • 20 قطعه عکس کوچک، اطلاعات کامل فایل،  بیانیه مبتنی بر کپی رایت (تیسی، 2007).

 

www.picsearch.com

پیک سرچ یک کمپانی سوئدی است که در سال 2000 راه اندازی شد، که سایت های دیگر را نیز پشتیبانی می کند. ویژگی هایی که این موتور جستجو را از دیگر موتورهای جستجو جدا می کند، شامل موارد زیر است:

  • مختص جستجوی تصویر است؛
  • دارای حذف خودکارمواد مربوط به بالغین؛
  • اجازه دسترسی به حجم وسیعی ازیافته (به ادعای خود سایت) دارد؛
  • این موتور علاوه بر موارد بالا دارای ویژگی های زیر نیز است:
  • دارای جستجو ساده و پیشرفته و جستجو از طریق عملگرهای بولین؛
  • در ربط یافته ها بسیار خوب است؛
  • پیوندهای کور و تصاویر حذف شده وجود دارد؛
  • دارای بیانیه حق مؤلف؛
  • امکان برقراری ارتباط از طریق ایمیل (پیک سرچ،2007).

 

www.Ditto.com

این سایت جهت جستجوی تصاویر خود به پیک سرچ متصل می شود. ویژگی های آن شامل موارد زیر است:

  • دارای گزینه جستجوی ساده و پیشرفته است؛
  • تصاویر به صورت ریز به پیوند اصلی ارجاع داده می شود ؛
  • سعی در رعایت کامل قانون کپی رایت دارد (دیتو،2007 ).   

 

www.corbis.com

این سایت توسط مایکروسافت در سال 1989 راه اندازی شد. کوربیس دارای مجموعه های بزرگ تصویری و هنری است. در سال 2003 سعی در رسیدن به کاربران غیر اقتصادی از طریق یاهو و گوگل را داشت اما اکنون رابط خود را به دو صورت طراحی کرد که شامل اشخاص و افراد حرفه ای می گردید اما در سال 2006 رابط آن محدود به استفاده افراد حرفه ای گردید.

ویژگی های این سایت شامل موارد زیر است:

  • مجموعه روز آمد، وسیع و دارای 70 میلیون تصویراست
  • کامل ترین نوع جستجو را در بین موتورهای جستجو داراست؛
  • شامل عمل گرهای بولین، جستجوی عبارتی و ترکیبی، محدود شدن جستجو به فهرست، مجموعه، تاریخ اضافه شدن، کیفیت نوع عکس، اجازه استفاده عبارت کوتاه سازی پرسش؛
  • نتایج سریع، وسیع، مرتبط و با کیفیت بالا هستند؛
/ 0 نظر / 16 بازدید