فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

عشق به کتاب، مطلبی از پروفسور حمید مولانا - نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ یکشنبه ۱٩ تیر ۱۳٩٠ توسط نمایه

عشق به کتاب

مطلبی از پروفسور حمید مولانا

 

برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران در بهار هر سال و استقبال شایان توجه مردم و توسعه چشمگیری که در پیشرفت کتابخانه های عمومی کشور به عمل آمده است، همه حکایت از برکاتی دارد که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران نصیب این سرزمین شده است. دقیقاً به همین جهت است که باید با درایت و سیاست گذاری هرچه بهتر، کتاب و کتابخوانی را بار دیگر، همانند تاریخ درخشان اسلامی و ایرانی گذشته خود در رأس فرهنگ عمومی و زندگی روزمره قرار دهیم. برای این منظور، برداشتن چهار گام بزرگ ضروری است:

اول، دانستن و ادراک خوب و صحیح از تاریخ اسلامی و ایرانی است. در این مورد تاریخ کتاب و کتابخانه در تمدن و فرهنگ اسلامی و ایرانی باید الگوئی برای توسعه کتاب باشد. نسل جوان و جدید ما باید آگاهی و حافظه جامع و درست از تاریخ کشور و مردم و جامعه خود داشته باشد تا بتواند اطلاعات انبوه و جدید امروز را در چهارچوب گنجینه های گذشته ارزیابی کند. تاریخ بزرگترین میراث شناسائی خود و مملکت و مسیر اصلی در استقرار هویت و گسترش فرهنگ است. موضوع تاریخ یکی از ضروری ترین احتیاجات شهروندی و سواد تاریخ یکی از لازم ترین عوامل در همبستگی در جامعه و درک مسائل و وقایع و رویدادهای زندگی ما است.

دوم، سیاستگذاری، بازاریابی و توسعه نشر کتاب باید در راستای احتیاجات جامعه و نیازمندی های مردم باشد. تشویق نویسندگان، مترجمان و ناشران برای تولید و توزیع کتاب های مفید و باتوجه به حفظ و گسترش فرهنگ ایرانی و اسلامی و همچنین پیشرفت علم و دانش و آگاهی از وضع جهانی و محیط فرهنگی دیگران، باید در دستور کار متصدیان و سیاستگذاران قرار گیرد. چه عواملی انتخاب ما را در تولید صحیح و درست نشر و توزیع کتاب تعیین می کند؟ چه کتاب هائی، تحت چه شرایطی، و برای چه منظوری چاپ و منتشر می شود؟ چه نسبتی بین کتاب های منتشره کنونی و علاقه و خواست جامعه و مردم وجود دارد؟

سوم، یکی از بزرگترین مشکل ما در موضوع کتاب، مسئله توزیع و بازاریابی است. ایران فاقد یک سیستم توزیع و بازاریابی ملی است و اغلب ناشران و مراکز انتشاراتی اغلب با تولید و چاپ کتاب سر و کار دارند و نه توزیع و ترویج و بازاریابی و تبلیغ و فروش آن بین علاقه مندان و طبقات مختلف جامعه. امروز قدرت انتشاراتی کتاب در سطح ملی و جهانی در دنیا با زیرساخت های توزیع و بازاریابی (شناخت و جذب خوانندگان کتاب) مرتبط است. مهمترین و سودمندترین اثر و بهترین کتاب اگر چاپ شده ولی در انبار منتظر خریدار و مشتری بماند و مردم از آن اطلاع نداشته باشند کوچکترین تأثیری در جامعه نخواهد داشت. تیراژ کتاب در ایران در مقایسه با جمعیت و سطح دانش و علاقه باید به مراتب بالاتر از وضع کنونی باشد. در ایران فاصله تولید، چاپ و توزیع آن بسیار طولانی و با مشکلات فراوانی همراه است.

چهارم، و یکی از مهمترین عوامل در موضوع ارتقای سطح علم و دانش در جامعه، فرهنگ مطالعه کتاب است. امروز به علت توسعه و پیشرفت صنایع الکترونیک و دیجیتالی توجه مردم و بویژه نسل جوان معطوف به این نوع رسانه ها شده است. تلویزیون یک مثال خوبی است . سؤال اصلی این است که چگونه می توان فرهنگ مطالعه کتاب را مانند فرهنگ صنایع دیگر در جامعه بالا برد به طوری که مطالعه کتاب در جامعه نهادینه شود.

در قرون وسطی که دوره طلائی علم و هنر مسلمانان و ایرانی ها بود و هنوز اروپا در تاریکی به سر می برد، حیثیت، معروفیت، بزرگواری و به قول امروزی ها پرستیژ اجتماعی یک فرد در جامعه با کتابخانه شخصی او و با تعداد و کیفیت کتاب هایش اندازه گیری می شد. از نخبگان گرفته تا مردم عادی و شهروندان، مقیاس قضاوت سطح اقتصادی و اجتماعی یک خانواده را نوع و تعداد کتاب های آن خانواده تشکیل می داد. در سراسر سرزمین های اسلامی از جنوب اسپانیا گرفته تا قاهره و بغداد، ری و جندیشاپور، مسلمانان قرون نهم تا سیزدهم میلادی در هر شهری کتابخانه عمومی دایر کرده و آنجا را مرکز و ثقل مطالعه و باشگاه های علمی، اجتماعی و ارتباطی خود قرار داده بودند. علاوه بر این، هر مسجد و مدرسه و بیمارستانی کتابخانه داشت و جدیدترین اطلاعات و معلومات علمی و هنری در اختیار علاقه مندان قرار می گرفت.

اولین نمایشگاه بین المللی کتاب توسط مسلمانان حدود قرن دهم میلادی در بغداد تشکیل گردید. «پیش کتابفروش ها» اسم بازار کتابفروش ها در بغداد بود که در ناحیه «باب البصره» واقع بود و در حدود یکصد مغازه و غرفه کتابفروشی در آن وجود داشت. علاقه مندان به کتاب، نویسندگان، مترجمان، خط نویسان و کتابداران هر سال در اینجا تجمع کرده همدیگر را ملاقات می کردند. در اینجا بود که فیلسوف، شاعر، نویسنده و عالم از ایران مصر و اسپانیا در کنار یکدیگر به جست و جوی کتاب های جدید می پرداختند و همین جا بود که دیگران به دنبال مجلات کهنه و قدیمی بودند. در اینجا و در همین زمان بود که ابن الندیم، کتابفروش و دانشمند معروف و مؤلف کتاب «الفهرست» از مهمانان و دوستان خود پذیرائی می کرد و با آنها به گفت وگو می پرداخت. قرن های بعد شغل کتابفروشی همراه شغل داروفروشی (به علت پیشکسوتی مسلمانان در علم پزشکی و داروسازی) از سرزمین های اسلامی به اروپا انتقال یافت.

علاوه بر این، اغلب حاکمان اسلامی و ایرانی آن زمان همه کتاب دوست بودند. علاوه بر کتابخانه های معمولی، کتابخانه های اختصاصی حکام و فرمانروایان، خزانه علمی و هنری آنها را تشکیل می داد. دانشمند آلمانی دکتر زیگرید هونکه در کتاب «فرهنگ اسلامی در اروپا» می نویسد «یک کتابخانه متوسط خصوصی یک فرد مسلمان در قرن دهم میلادی، تقریباً بیش از جمع کل کتاب های کتابخانه های اروپا کتاب داشت.» این عشق به کتاب و مطالعه بود که تمدن اسلامی- ایرانی را رونق بخشید و امروز نیز این عشق به کتاب و مطالعه است که می تواند آن پیشکسوتی قرون گذشته را بار دیگر احیا کند.

منبع: http://iranpl.ir


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو