فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

حرفه کتابداری ، و نقش آن در عصر دیجیتال - نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ شنبه ۱٦ بهمن ۱۳۸٩ توسط نمایه

حرفه کتابداری ، و نقش آن در عصر دیجیتال

سید مجید میر محمدی*

چکیده

کتابداری و اطلاع رسانی حوزه ای است که به آموزش کتابداران می پردازد .

این حوزه با تولید ، توزیع و استفاده از دانش مدون ارتباط دارد . در این میان ، نظامهای سازماندهی دانش یکی از بخشهای اصلی کتابداری و اطلاع رسانی و آکنده از زبان مدیریتی و فنی است . در جامعه متجدد امروز ، این نظامها دارای نقش و کارکرد منحصر به فردی هستند که کتابداران باید ، به منظور آشکار کردن پیامدهای اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی نظامهای سازماندهی دانش ، به تحلیل انتقادی آنها بپردازند . اما کتابداران معمولا" فاقد نگرش انتقادی هستند . امروز شناخت کاربران ، نیازها و انتظارات آنها از اهمیت زیادی برخوردار است . از این رو ، ارزیابی کتابخانه ها تنها بر اساس بررسی مجموعه مهجور گردیده و رویکردی تازه که در آن کاربران به ارزیابی کیفیت خدمات می پردازند ، اهمیت بسیار یافته است . بر این اساس ، گسترش مدلهای کاربرمدار در کتابخانه مورد توجه بیشتری قرار گرفته است .

حرکت جوامع بشری از سنتی بودن به صنعتی شدن ، از صنعتی به فراصنعتی و در نهایت به سوی عصر الکترونیک و اطلاعات بوده است . توانمندیهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از هر چیز بر توسعه دانش ، مهارتها ، و تواناییهای انسان تاثیرگذار بوده است . در این میان، رشد و گسترش فناوری و اطلاعات و ارتباطات تاثیر به سزائی در کتابداری و کتابخانه داشته است .

کلید واژه ها

علم کتابداری و اطلاع رسانی ، فلسفه کتابداری ، مهارتهای حرفه ای ،کتابداری در عصر دیجیتال

 

مقدمه

کتابداری علمی است که با دانش مدرن سر و کار دارد . در اینجا معنای وسیع دانش مورد نظر است و هرگونه اطلاع آدمی را در علم ، دانش ،هنر و فن در بر می گیرد . "کتاب" یا" کتابداری" وسیله ای را به ذهن متبادر می کند که از چندین برگ نوشته ، دستنوشته یا چاپ شده ،و مجله پدید آمده باشد و این خود گاه موجب ابهام مفهوم علم کتابداری می شود . تاکنون انسان دانسته های خویش را به اشکال گوناگون و بسیار تدوین ، ضبط و نگهداری کرده است . "کتاب " تنها یک شکل آن است که چند قرن رواج بیشتر یافته است . واژه کتابداری به عنوان برابر واژه انگلیسی LibrarianShip معادل واژه علم کتابداری است، اساس این علم به گردآوری ، نگهداری ، سازماندهی  و استفاده از رسانه ای ارتباطی مدرن می پردازد . "دکتر عباس حری" استاد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران نیز در معرفی کتاب و علم کتابداری می گوید : کتاب دارای دو معنی است . یکی معنای محدود و با دامنه ای بسته که همان اوراق مکتوب به هم پیوسته و جلد شده است و اصطلاحا به آن صورت گوتنبرگی کتاب می گویند و دیگری معنای گسترده آن است که به هر اثری که به گونه ای ثبت و ضبط شده باشد ، گفته می شود . از این دیدگاه ، نوار ، صفحه ، لوح فشرده و حتی آنچه در اینترنت قابل دسترسی است ، کتاب تلقی می شود . پسوندداری در کتابداری نیز به معنای اداره کردن و مدیریت کردن کتاب در همان معنای گسترده آن است . بنابراین کتابداری به سامان دادن کتاب می پردازد . از دیدگاه باتلر1 کتابداری عبارت است از : مطالعه ، نظریه ، تاریخ و کتابشناسی تحقیق ؛ و اختصاص به حقیقت ، زیبایی و عدالتی دارد که در دانش پژوهی2، اخلاق و زیبایی شناسی منعکس شده است . علوم کتابداری و اطلاع رسانی ، دانشی است که به مطالعه و بررسی شیوه های گوناگون تولید دانش ، گردآوری منابع اطلاعاتی ( کتاب ، مجله ، لوح فشرده ، بانکهای اطلاعاتی ، پایگاه اطلاعاتی ، اینترنت و وب ) ، سازماندهی ، بازیابی و اشاعه این منابع و محمل های اطلاعاتی می پردازد و در این راستا تلاش می نماید که در وقت خواننده یا کاربر صرفه جویی نماید . در دهه 1970 با اختراع ریز رایانه ها و در سال 1990 با اختراع وب و ورورد این فناوری های نوین اطلاعاتی به پهنه کتابخانه های جهان این دانش نیز دچار دگرگونی های گسترده ای شد. در نتیجه پژوهشگران و استادان این رشته درصدد تغییر نام آن برآمدند و واژه Information”" یعنی اطلاعات یا " اطلاع رسانی " نیز به نام این دانش اضافه شد و امروز از آن به عنوان  Information  Science & Library یا علوم کتابداری و اطلاع رسانی یاد می شود و علم اطلاع رسانی رشته ای است که درباره ویژگی های اطلاعات ورفتار اطلاعاتی ، نیروهای حاکم بر جریان اطلاعات ، و شیوه پردازش اطلاعات برای دسترس پذیری و قابلیت استفاده بهینه اطلاعات تحقیق می کند .

       اگرچه در انگلستان و برخی کشورهای دیگر با عناوین دیگری از جمله  Information Managment، Information   Studies  نیز از آیاد می شود .

       تاریخچه کتابداری در ایران به شکل آکادمیک و دانشگاهی از سال 1340 به بعد بوده است . اولین دوره آن در دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد که تعدادی از اساتید ایرانی و آمریکایی و انگلیسی این دوره ها را ابتدا در مقطع کارشناسی و بعدها در مقطع کارشناسی ارشد اداره می کردند ؛ کم کم این آموزشها به صورت غیر آکادمیک به صورت آموزشهای ضمن خدمت در برخی از کتابخانه های عمومی و دانشگاهی در همان سالها برگزار شد ، همچنین اساتید کتابداری ، دوره های کتابداری را برای کتابخانه های عمومی کشور و برخی کتابخانه های دانشگاهی برگزار کردند . این دوره ها ، کوتاه مدت بود و بعضی کارگاهها نیز شکل تئوری و عملی این رشته را مطرح می کردند .

ضرورت وجود فلسفه در کتابداری فلسفه در کتابداری در برگیرنده مجموعه ای از علوم و اعتقاداتی است که زمینه وسیعی را برای یافتن راه حل برای مسائل گوناگون موجود در انواع مختلف کتابخانه ها فراهم می سازد . داشتن فلسفه برای کتابدار از ضروریات است . این امر به او کمک خواهد کرد تا بنایی را پایه ریزی کند که بر آن بنیان بتواند رهیافت کلی خود را در کتابداری استوار سازد . در دنیایی که به سرعت در حال دگرگونی است ، کتابدار محتاج فلسفه ی خاص خود است ، زیرا داشتن فلسفه او را قادر خواهد ساخت تا راه حلی برای مسائل جدیدی که در کار روزمره با آنها مواجه می شود بیابد . در چنین صورتی وی خواهد توانست طرز فکر روشن و مثبتی نسبت به مردم و ایده ها پیدا کند . این کار همچنین او را به ثبات در تصمیم گیری که صفت یک رهبر خوب است هدایت خواهد کرد .

         فلسفه نشانگر انگیزه ها ، اهداف و اعتقادات وی در قبال موقعیتها و انسانهاست . با توجه به اینکه دگرگونیهای اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، تکنولوژی و اخلاقی اجتناب ناپذیر است ، یک فلسفه خوب هم باید برای پاسخگویی به نیازهای متغیر جماعتی که در خدمت آن است اصلاح پذیر باشد ، تغییر یابد و قابل جانشینی باشد . هیچ گونه اتفاق نظری مبنی بر اینکه چه چیزی باید پایه و اساس فلسفه در کتابداری قرار گیرد وجود ندارد. ما باید روش علمی را در پیش بگیریم و فلسفه کتابداری را بر اساس قوانین ، اصول ، تصویبنامه ها و نظریات علم کتابداری بنا کنیم . قوانین کتابداری که به قلم رانگاناتان Ranganatan تنظیم شده است ، پایه های چنین رهیافتی را تشکیل می دهد ، رانگاناتان رهیافتی فلسفه  را پذیرفت که فقط به جنبه خدمتی کتابداران محدود بود .

       فلسفه باتلر در مورد کتابداری ، با عنوان  "فرهنگ گرایی " ، مفهوم عقلانی کتابداری را بر حسب اصول علمی ، انگیزه و کاربردهای فناورانه ی آن تعریف کرد ؛ به همه اینها از دیدگاه علوم انسانی نگریسته

می شود . بطور کلی سیر تحولات روندهای عقلانی و فلسفی کتابداری را می توان به نقل از نیتکی Nitecki به این شرح بیان کرد :

1)     دوره ماقبل فلسفی ( 800 تا 600 ق .م ) ، مشخصه آن نیاز به توضیح معمولی درباره اسرار زندگی است ؛2)

2)      عصر کلاسیک ( 600 ق.م تا 400 م.) ، که مشخصه آن غلبه عقلانیت است . در این عصر فلسفه ی سقراط ، افلاطون ، ارستو ، که مهمترین فلاسفه ی این دوره بودند ، مبنای اساسی فلسفه ی کتابداری می شود ؛

 3) عصر اعتقادی ( 400 تا 1400م.) ، که از حیث فلسفی ، دوره جست و جوی معنای وجود انسان و بازگشت به غلبه الهیات است ؛

 4) عصر ماجراجویی یا فلسفه رنسانس ( 1400 تا 1500 م . ) ، که مشخصه آن تغییرات حاصل از کشفیات جغرافیایی و با ثبات سنت کلاسیک در تضاد بود ؛

 5) عصر استدلال یا فلسفه مدرن (قرن 17) . مشخصه آن پیدایش علوم فیزیکی است و نیز مبتنی بر روش شناسی ارسطویی می باشد ؛

 6) عصر روشنگری یا فلسفه علوم طبیعی ( قرن 18) ، که با حمایت از روش مشاهدات تجربی جهت کشف حقایق ، قصد تبدیل فلسفه به غلم طبیعی را داشت . در این عصر فلسفه به نوعی فیزیولوژی یا رفتارگرایی روان شناسانه علمی تبدیل می شود که هر چیزی را به اجزای اتمی تحلیل می کند . دراینجا فقط قطعیت منطقی یا ریاضی قابل قبول است ، فلاسفه این قرن احساس می کردند که چنین پیشرفتی در فلسفه نیز می تواند ایجاد شود ؛

 7) عصر ایدئولوژی یا مکتب شناسی ( قرن 19) و نظریه پردازی و بازسازی ایدئولوژیکی و فرهنگی ، که مشخصه آن ظهور مجدد متافیزیک در شکل ایدئالیسم هگلی ، طبیعت گرایی تکاملی اسپنسر ، و نظرات مادی گرایی دیالکتیک مارکس است که همه اینها بر انسان و توسعه تاریخ ( تاریخی ) آن تمرکز دارد . به سمت پایان این قرن ، پیرس دیدگاهی عمل گرایانه را فرمول بندی کرد . از نظر وی واقعیت ، مفهومی دائما" در حال تغییر و پیشگویی بود که بطور متافیزیکی پیش بینی و بطور علمی توصیف ، و با اجماع تعریف میشود ؛

 8)عصر تحلیل یا ورود به قلمرو فلسفی ناشناخته (قرن 20) ، که دوره ای فعال است ، فلسفه انگلوامر یکن که تحلیلی ، عمل گرایانه ، زبان شناسانه است- و فلسفه های اثبات گرایی منطقی ، واقع گرایی ، و فلسفه تحلیلی غالب هستند ؛ بطور کلی فلسفه قرن 20 به سه دیدگاه تقسیم می شود :

 الف ) تصور تکاملی و آرمان گرایانه ی زمان ؛

 ب) فلسفه تحلیلی که آنتی متافیزیکی ، اثبات گرایانه ، و منطقی بود ؛

 ج) فلسفه ریاضی و منطقی راسل .

حرفه کتابداری یا شغل کتابداری ؟

        اغلب اوقات این سؤال مطرح است که آیا کتابداری یک حرفه است یا نه ؟ پاسخ به این سؤال بستگی به این دارد که آیا کتابداری از ویژگی های اصلی یک حرفه برخوردار است یا نه ؟

از ویژگی های اصلی یک حرفه عبارتند از :

1-      مجموعه ای از دانش تخصصی و مهارت های فنی باشد .

2-      دارای نظام نامه اخلاقی و استاندارد و رفتاری در حوزه تخصصی باشد .

3-      دستیابی به سطح بالایی از استاندارد عملکردی از سوی متخصصان مهیا می باشد .

4-      سازمان رسمیبرای حمایت از حرفه ای شدن را طراحی کرده باشند.

5-      سازمان رسمی برای حمایت از حرفه ای شدن را طراحی کرده باشند .

اگر شخصی تحلیل های جامعه شناسان را درباره کتابداران بخواند ، خواهد دید که اغلب آنها بر این سؤال بجا تمرکز کرده اند که آیا کتابداری یک حرفه است یا خیر ؟

متون جامعه شناسان ، کتابداری را یک نیمه حرفه ای می داند . این متون ، یک حرفه ی کامل یا تمام حرفه ای را هیأتی سازمان یافته از کارشناسان می داند که اشکال خاصی از دانش رمزگونه را در موارد خاص به کار می برند.

       تمام حرفه ای ها،نظام آموزشی و ضرورتهای رسمی دارند.

       همچنین دارای رمزهای اخلاقی یا قوانین رفتاری می باشند.

همچنین آنها در قبال خدمات (البته موفق) هزینه می گیرند.

     برای پرسیدن این سؤال درباره آینده کتابداری باید درباره ی تکامل و تحول مطلوب کار کتابداران بحث شود و اینکه پیامدهای آن تکامل برای حرفه چه می تواند باشد ؟

     واضح ترین و احتمالا" مهمترین نیروی اجتماعی اکنون کتابداری را تحت تاثیر قرار می دهد تغییرات تکنولوژیکی است . بعضی از تغییرات تکنولوژیکی انجام کارهای قدیمی را به شکل ساده تر فراهم می سازند . مثلا" نمابرسازی کلید واژه ای ما را قادر می سازد که سریعتر کتابشناسی ها را ایجاد کنیم .

اطلاعات فهرست نویسی پیوسته انجام کارهای خدمات فنی را تسریع می بخشد .

      در بافت دوم ، حرفه کتابداری با حرفه های دیگر در ارتباط است .

علوم رایانه و برنامه نویسی ، مدیریت و اقتصاد روانشناسی و غیره همه و همه تاثیر زیادی در این حرفه دارند که تغییر هر یک می تواند به تغییرات ساختاری و بنیادی در حرفه کتابداری منجر  شود. مثلا" با ظهور موتورهای جستجو که محصول تلاش متخصصان زیادی است ، کار بازیلبی مدرک که از وظایف اصلی کتابداران است تا حد زیادی تسهیل شده است.

کتابداری در عصر جدید . دانش و فناوری جدید و پیشرفت در صنعت اطلاع رسانی به ویژه در دو دهه ی

اخیر باعث به کارگیری ابزار و روشهای نوین در بخش های مختلف علوم کتابداری و اطلاع رسانی گردیده است . طوری که اساس نظام های ذخیره و بازیابی گذشته را متحول ساخته است . در این دو دهه مبزان دخالت نیروی انسانی برای تحلیل و ارزیابی تجربه های شخصی کارشناسان نقش اساسی در تدوین برنامه ها و تصمیم گیریها و اجرای مراحل مختلف عملیاتی علوم کتابداری و اطلاع رسانی داشته است . در حالی که امروزه میزان آگاهی و شناخت چگونگی استفاده از نرم افزارهای حاصل از پیشرفت دانش و فن آوری رایانه و در حقیقت کارایی و بهروری از فن آوری اطلاعات اهمیت بیشتری یافته است . استفاده از شبکه های جهانی و دریافت اطلاعات از پایگاه های اطلاعاتی در سراسر جهان از طریق ماهواره ها، اشاعه اطلاعات دانش مدون بشر را سریعتر و سهل تر ساخته است . با فراهم آوردن امکان دسترسی به اطلاعات

به کمک ابزار دقیق ارتباطات راه دور و فن آوریهای رایانه و مدیریت نظام های اطلاع رسانی (MIS) محققان را در تهیه و تدوین برنامه های مطالعاتی و چگونگی انتخاب روش های دریافت اطلاعات مفید و در نتیجه تصمیم گیریهای صحیح یاری می دهند .

       پیشرفت های دنیای کنونی کتابخانه را نیز دگرگون کرده و برای آنها دنیای وسیعی از اطلاعات را در یک مکان کوچک و حتی بدون دیوار فراهم آورده است .

وجود شبکه ها و پایگاههای بزرگ اطلاعاتی افراد را از مراجعه به کتابخانه بی نیاز نخواهد کرد چرا که اطلاعات موجود در شبکه ها چنان وسیع و متنوع است که افراد کارآزموده نیز در استفاده از آن ناتوان هستند و سرانجام"کتابخانه های رقمی"، یا"کتابخانه های الکترونیکی Virtual library شکلی از کتابخانه های آینده خواهند بود که مواد اطلاعاتی آنها را الواح لیزری و شبکه های اطلاعاتی تشکیل می دهد .

مهارت های لازم برای کتابداران در محیط کار دیجیتالی

 الف) مهارت های حرفه ای

1-      سواد عملکردی : توان رمز گشایی معانی و شرح عقاید در یک سلسله وسایل ارتباطی و انواع مواد سمعی و بصری ؛

2-      سواد علمی : درک جنبه های نظری و عملی حرفه ی کتابداری ؛

3-      سواد فناورانه : توانایی بکارگیری فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی صحیح از طریق فناوری های اطلاعاتی در ارائه ی خدمات ؛

4-      سواد فرهنگی : درک و فهم ارزش ها و تفاوت میان فرهنگ های مختلف ؛

5-       آگاهی جهانی : درک و شناخت اینکه چگونه ملت های مختلف با فرهنگ های متفاوت با هم در ارتباط هستند .

ب) مهارت های انفرادی ( شخصی )

1- فراست : میل به کسب دانش و یادگیری ؛

2-خلاقیت : توانایی به کارگیری تصورات و تفکرات برای افزایش و بهبود ارائه خدمات ؛

3-خطرپذیری : توان بکارگیری فناوری های جدید در محیط کتابخانه و عدم ترس از ورود این فناوری ها در عرصه ی کتابخوانی ؛

4- مسئولیت پذیری : احساس مسئولیت در برابر کاربران و تعهد نسبت به حرفه ؛ و

5-روابط اجتماعی توانایی برقراری ارتباط متقابل با تمامی گروههای مختلف کاربران کتابخانه  .

 نقش کتابداران در عصر دیجیتال

کتابداران در قرن بیست و یکم به عنوان متخصصان اطلاع رسانی دارای نقش های مهمی هستند که به برخی از آنها اشاره می شود :

1-               میانجی دانش Knowledge  Interface 

2-               مهندس اطلاعات Information engineering

   3- حافظان دانش Information Consultants

   4-مشاوران دانش Knowledge confultants

5- تسهیل کنندگان فرایند یادگیری Arocess  facilitators

 6- مشاوران اطلاعات

نتایج حاصل از بروز شرایط نوین برای حرفه ی کتابداری و اطلاع رسانی مروری بر مباحث کتاب ها ، مجله ها و مقالات همایش های کتابداری و اطلاع رسانی در سالهای اخیر بیانگر توجه خاص اندیشمندان این حرفه ، به چنین مقوله پراهمیتی است . در بیشتر این متون ، اندیشمندان تلاش کرده اند تا از زوایای گوناگون ، از جمله از جنبه های آموزشی ، پژوهشی فرایندهای کاری و بازخوردهای اجتماعی به بررسی ها پیامدهای ناشی از تحولات بپردازند .

برخی از پیامدهای مطرح عبارتند از :

1-      کاهش ارتباط حضوری کتابداران و اطلاع رسانان با نیازمندان اطلاعات (به دلیل دسترسی مستقیم و به واسطه ی کاربران به نظام های اطلاعاتی از محل کار ، منزل و یا کافی نت ها )

2-      افزایش دشواری در گزینش اطلاعات کیفی ( به دلیل افزایش حجم انبوه اطلاعات و گم شدن اطلاعات با کیفیت )

3-       افزایش دشواری در سازماندهی اطلاعات ( به دلیل افزایش حجم انبوه اطلاعات و تنوع در منابع اطلاعاتی (

4-       عدم کارایی شیوه ها و ابزارهای سنتی برای سازماندهی اطلاعات ( به دلیل تغییر و تحول در محیط اطلاعاتی جدید )

خصوصیات و قابلیت مهم کتابداران و کتابخانه ها

1-      کتابخانه یک نهاد اجتماعی است و بر مبنای نیاز جامعه بوجود آمده است .

2-      کتابداری به مجموعه ای از اصول علمی استوار است .

3-      کتابخانه مهمترین متولی گزینش ، فراهم آوری و حفظ دانش متراکم بشری بوده و هست .

4-      کمتر حرفه یا گروهی به اندازه ی کتابداران دارای دانش و بینش و منابع اطلاعاتی است

5-      منابع کتابخانه ها بر اساس اصولی خاص گزینش می شوند .

6-      کتابداران مهمترین متولی تعیین محتوای نظام های اطلاعاتی هستند .

نتیجه گیری

یکی از مهمترین دغدغه های اطلاع رسانان و کتابداران آگاهی از آن چیزهایی است که در آینده در انتظار آنان و حرفه و خدمات آنها است . روند شتابان تغییرات فناوری در زمینه اطلاع رسانی و کتابداری سبب گردیده است تا دست اندرکاران امر مهم و حیاتی مدیریت دانش و کتابداری حساسیت این تغییرات را بیش از دیگر کارشناسان درک کنند و با چشمانی باز و اذهانی هوشیار خود را آماده ی تغییراتی نمایند که دانش و فناوری به زودی نه فقط برای آنان ، بلکه برای کلیه دست اندرکاران امر ، اشاعه دانش به ارمغان می آورد.

     برخی از مهارت های فنی مورد نیاز کتابداران در عصر جدید عبارتند از : تبدیل منابع چاپی به منبع دیجیتالی ، فهرست نویسی منابع دیجیتالی ، ایجاد پایگاههای اطلاعاتی و تولید ابر داده ها ، آشنایی با نمایه سازی و فناوری پایگاهها ، طراحی رابط وب ، آشنایی با فناوری وب و طراحی صفحات وب ، و توانایی بازیابی اطلاعات از انواع منابع اطلاعاتی. به غیر از این مهارت ها ، مهارت هایی مثل انعطاف پذیری و مشارکت و همکاری گسترده با دیگر کتابداران و کسب مهارت های اجتماعی نیز از جمله توانایی هایی است که در این عصر بسیار مورد تاکید قرار گرفته است . نظریه گورمن و کراوفورد در مورد کتابخانه های آینده چنین است که :

1-      آینده یعنی هم ارتباطات چاپی و هم ارتباطات الکترونیکی.

2-      آینده یعنی هم متون خطی و هم متون فرامتنی.

3-      آینده یعنی هم دخالت کتابداران در بازیابی اطلاعات و هم دسترسی مستقیم توسط کاربران .

با توجه به شعار معروف آینده پژوهان که عبارتند از : "نباید منتظر آینده شد ، بلکه باید آینده را ساخت. "بدیهی ست کتابداران و اطلاع رسانان نیز نباید منتظر آینده بنشینند و رویکردی منفعلانه را در این ارتباط در پیش گیرند ، بلکه باید با ابتکار و خلاقیت زمینه های نوآوری در این عرصه را خودشان ایجاد نمایند و دیگران از جمله کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات را به گونه ی فعال به دنبال خود بکشند و آنان را بر مبنای نیازهای اطلاعاتی جامعه هدایت کنند .

 

*     کارشناس کتابداری و اطلاع رسانی ، کتابدار کتابخانه عمومی علامه طباطبائی شهرستان ابهر           m.librarianship@gmail.com

 

منابع

1-      ابرامی ، هوشنگ ، شناختی از دانش شناسی ( علوم کتابداری و دانش شناسی ) . تهران : کتابدار ، 1383 .

2-      مختاری معمار ، حسین ؛ درآمدی بر کتابداری . تهران : قو ، 1376.

3-      اسدی گرگانی ، فاطمه ؛ بهروری در کتابداری و اطلاع رسانی : همایش سراسری کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ، 9-11 مهرماه 1379 تهران : کتابدار 1380

4-      عالمی ، محمدحسین ؛ "نقش تکنولوژی های جدید در فرایند آموزشی ": رشد تکنولوژی آموزشی ، سال سیزدهم ، شماره ی8( اردیبهشت 1377) ، صفحه 40-7.

5-      کریست ، جان م . مبانی فلسفه ی کتابداری آموزشی . ترجمه ی اسداله آزادمشهد : آستان قدس رضوی 1365.

6-      فتاحیان ، حسام الدین ." نقش ICT در آموزش " . نما: مجله ی الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ، دوره چهارم ، (1383):1-18

7-      آگادا ، جان . " آموزش مهارت های اجتماعی به متخصصان اطلاع رسانی در جامعه ی شبکه بندی شده ی جهانی ".ترجمه ی نادر نقشینه . در گزیده ی مقالات چهل و هشتمین کنگره ی مفید ( اتریش : 25-20 اکتبر 1996). تهران :مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران 1380، صفحه ی 276-298.

 

8.Ibid  .  "Librarian  ship  as  a  profession".Library   quartrly.Vol21  ( OCT.1951):235-247.

9.nitecki , josephz.  " philosphical  aspects  of  library  and information  science  in  retrospect . 1995.(on-line) . Arailable http:// WWW/twu.edu/library / nitecki/acpects/ch-02.htm/.


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو