فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

اشکالات استفاده از اینترنت در کتابخانه - نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ٢٠ آبان ۱۳۸۸ توسط نمایه

اشکالات استفاده از اینترنت در کتابخانه

 

نویسنده : سعیده ابراهیمی (دانشجوی علوم کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه شیراز)        

 

مقدمه :

عصر حاضر دارای عناوین متفاوتی است . در بین اندیشمندان گروهی عصر حاضر را عصر ارتباطات، گروهی عصر اطلاعات و عده ای عصر تکنولوژی رایانه ها نام نهاده اند . علاوه بر اینها برخی نیز عناوین دیگری بکار برده اند . اما در عصر حاضر آنچه معنا و مفهوم پیدا می کند، این است که عصر حاضر را ، تلفیقی از هر سه مورد یعنی اطلاعات ، ارتباطات و رایانه ها بدانیم . زیرا با به کارگیری هر کدام از اینها به تنهایی این نامگذاری ناقص است و فقدان هر کدام نیز همین نتیجه را به دنبال دارد و تنها از تلفیق این سه عنصر است که عصر حاضر معنا و مفهوم واقعی خویش را باز می یابد و اینجاست که دیدگاه مک لوهان ، جامعه شناس بزرگ کانادایی در خصوص دهکده جهانی مصداق پیدا می کند . شاید بارزترین نمونه ای که می تواند مفهوم دهکده جهانی را به طور دقیق و رسا نشان دهد ، وجود شبکه اینترنت است . در واقع اینترنت ترکیبی از سه عنصر اطلاعات ، ارتباطات و تکنولوژی است . یک ابزار اطلاعاتی ارتباطی فراملیتی است و به زمان ، مکان و گروه خاصی وابسته نیست . به عبارت دیگر اینترنت حد و مرز نمی شناسد . بزرگترین و طولانی ترین شبکه اطلاع رسانی جهان است . تنها کتابخانه ای است که بدون هیچ قید و شرطی ، در هر زمان و هر مکان ، ورود هر فردی را خوش آمد می گوید . در واقع بزرگترین کتابخانه دیجیتالی دنیاست . کتابخانه ای که در آن هرگونه اطلاعات اعم از خبری ، ورزشی ، سیاسی ، فرهنگی ، تاریخی ، ادبی ، علمی و را می توان یافت . اما شکل اطلاعات آن با شکل اطلاعاتی که در یک کتابخانه وجود دارد کاملاً متفاوت است . زیرا در اینترنت ، اطلاعات به شکل الکترونیکی وجود دارد . علی رغم اینکه شکل اطلاعات آن متفاوت است ، اما مکمل و حامی سایر کتابخانه هاست . به عبارت دیگر اینترنت نه تنها رقیب کتابخانه ها نیست ، بلکه مکمل و حامی آنهاست . زمانی که حضور اینترنت در کتابخانه ها غیر قابل انکار شده است ، در وهلة اول ابزار مناسب جهت حداکثر بهره وری از مجموعه اطلاعاتی اینترنت لازم می شود . برخلاف ظواهر امر که کمی فریبنده هستند ، باید به این نکته مهم توجه داشت که جستجو و دست یابی به اطلاعات مورد نظر در اینترنت به دلایلی چندان هم آسان و در دسترس و خالی از اشکال نیست . در واقع در اینترنت یافتن آنچه که دنبال آن هستیم ، مانند یافتن یک سر سوزن در انبارکاه است . بدون شک اگر با ابزار مناسبی به دنبال سورن نرویم ، در نهایت آنچه نصیب ما می شود ، اتلاف وقت ، سرگردانی و صرف هزنیه ای بدون نتیجه است . آگاهی از اشکالات موجود در کاربرد این فن آوری ، یکی از مهمترین ابزارهای استفاده از آن است که علم به آنها مسیر راه را تا حدود زیادی برای کاربر ، کتابدار و محقق هموار می سازد و به جرأت می توانیم بگوئیم که این وسیله بخش عظیمی از آن شناختی است که ما آن را سواد اینترنتی می نامیم .

مقالة حاضر بر آن است تا گوشه ای از اشکالاتی را که کاربرد اینترنت در کتابخانه می تواند در پی داشته باشد ، بیان کند . البته در این مقاله سعی شده است که تا حد امکان ، به دلائل وجود این اشکالات هم اشاره ای شود . زیرا بررسی این دلائل به طور جامع بحث جداگانه ای را می طلبد که از حوصله این مقاله خارج است .

***
دست یابی به اطلاعات ، جستجو در پایگاههای اطلاعاتی ، اشتراک و سهیم شدن در نتایج تحقیقات علمی در سراسر جهان از اهم اهداف کاربرد اینترنت در کتابخانه میباشد ، لذا وجود موانعی بر سر این راه که روند این استفاده را کندتر و مشکل تر می سازد نیز برای کتابخانه اهمیت دارد . بدلیل اینکه کتابخانه مکانی است عمومی و با توجه به تعدد کاربران در این مکان ، مسئله صرفه جویی در وقت ، و به دنبال آن مشکلاتی که بر سراین راه وجود داشته و باعث اتلاف وقت کاربران در جستجوی اطلاعات می شود ، جای بحث بیشتری پیدا می کند . اتلاف وقت در شبکه بدون نتیجة مناسب ، در نهایت هم کاربر را به ناامیدی و سرگردانی می کشاند و هم اینکه هزینه ای قابل توجه و بی هدف را متوجه کتابخانه می نماید . از این رو در ابتدای بحث به بررسی مشکلاتی می پردازیم که در جستجوی اطلاعات ، پیش روی کاربران قرار دارد .

***
یک سویگی زبان در وب

اولین و مهمترین مشکل جستجوی اطلاعات در اینترنت ، این است که تواناییهای اطلاعاتی وب آشکار را به سود کشورهایی است که از الفبای لاتین و به ویژه زبان انگلیسی استفاده می کنند . به عبارت روشن تر ، وب عرصة تاخت و تاز صاحبان اندیشه و حتی بی اندیشگان انگلیسی زبان است تا هر روز اطلاعات و ضد اطلاعات بیشتری را در این اقیانوس بریزند . این یکسویگی علمی ، فرهنگی و بازرگانی ، قسمت عظیمی از کند شدن روند استفاده و در نتیجه تولید اطلاعات بعدی توسط کاربران غیر همزبان را باعث می شود . برای روشن شدن اهمیت موضوع ، چند دلیل عقب ماندگی در زیر بیان شده است .

- تمرکز بیشتر حجم سرمایه و سرمایه گذاری جهانی در کشورهای انگلیسی زبان

- فقر پژوهشی و ناچیز بودن تولید اطلاعات

- نبود سیستمهای کارآمد مدیریت کلان اطلاعات و برهم افزایی ناچیز اطلاعاتی

- نبود یا ضعف فرهنگ ارائه نوشتاری اطلاعات

- ناتوانی در سرمایه گذاری بهینه و آینده نگر در زمینه ارتباطات و فن آوری اطلاعات

- پشتیبانی محدود سیستمهای عامل رایج و برنامه های کاربردی از زبانهای غیر لاتین و به ویژه زبانهای راست به چپ

- نوپایی استاندارد جهانی رمز گزاری کاراکترهای همه زبانها Unicode

- نبود توجیه اقتصادی برای سرمایه گذاری در رفع دشواریهای موجود در عرضه ، نمایش و پردازش رایانه ای اطلاعات در زبانهای دو سویه ( bid rectional ) بدلیل عدم الزام قانونی مؤثر برای رعایت حقوق پدید آورندگان نرم افزار

- ناتوانی موتورهای جستجو گر اطلاعات از تحلیل و ارائه اطلاعات سندهای غیر لاتین

2-حجم انبوه اطلاعات آن هم به صورت پراکنده و طبقه بندی نشده

3- مشکلات جستجوی کلید واژه ای

- در جستجوی کلید واژه ای چون تمام سایتهای وب در همة موتورهای جستجو به ثبت نرسیده اند ، لذا لازم است تا از چندین موتور در آن واحد استفاده کرد تا تمام منابعی را که موضوع در رشتة تحقیقی مورد نظر را پوشش می دهند ، پیدا نمود . این کار مستلزم صرف وقت زیاد است و بسته به محدودیت یا گستردگی کلید واژه ممکن است مجبور به کنکاش درون میلیونها فهرست شویم .

- همة سایتهای وب بازگشتی ، مرتبط با موضوع نخواهند بود . هنگامی که صاحبان سایت وب ، سایتهای خود را به موتورهای جستجو عرضه می کنند ، ممکن است از کلید واژه هایی استفاده نمایند که به طور ناقص منعکس کننده محتوای واقعی آن سایت باشد . لذا لازم است که به طور دستی آنهایی را که نامربوطند ، فیلتر نمود . غالباً این کار تنها با دیدن هر یک از این سایتها میسر است و زمان زیادی را می طلبد .

4- عدم آشنایی و نا آشنایی کاربران اینترنت با روشهای مناسب جستجو و یافتن اطلاعات مرتبط با هر زمینه کاری

5- بی توجهی کاربران اینترنت برای تفکیک دقیق اطلاعات مورد نظر برای جستجو از موارد مشابه .

6-القاء غیر واقعی و تبلیغاتی عرضه کنندگان کالا و خدمات و اطلاعات در اینترنت.

7- صحیح ، معمول و قابل اعتماد نیودن تمام اطلاعات بدست آمده از طریق اینترنت .

8- وجود نقاط اشتراک بین منابع اطلاعاتی که به طور کلی با یکدیگر تفاوت دارند و تنها در مواردی خاص با یکدیگر مشابه اند و اغلب همین نقاط مشترک کوچک ، تمایز آنها را از یکدیگر دشوار می سازد

9- تفاوتهای فرهنگی و اختلافات اعتقادی و اعتباری و برداشتهای مختلف از یک موضوع مشترک .

10-دائمی نبودن اطلاعات روی صفحات وب .

اگر کاربری در یک جستجوی یک یا دو ساعته به مطلب یا مقاله موردنظر خود دست یابد و به هر دلیلی مثلاً قطع ارتباط موفق به ذخیره آن نگردد و زمان دیگری مراجعه کند احتمال دارد که موفق به دست یابی به آن نشود . چون مرتباً اطلاعات در حال تغییر هستند .

11-هزنیه های گزاف جهت دست یابی و دریافت اطلاعات مورد نظر .

بعضی از مطالب و یا مقاله ها در شبکه فقط به صورت چکیده و یا بخشی از آنها وجود دارد و برای درخواست کل متن بایستی مبلغی ( که احتمالاً هم برای کاربران پرداخت ان مشکل می باشد ) به مرکز اطلاعاتی مورد نظر پرداخت نمود تا به مطلب مورد نظر دست یافت .

12- عدم اطمینان در اینکه نتایج استفاده از اینترنت توسط یک کاربر ممکن است در دسترس کاربران بعدی ایستگاههای عمومی اینترنتی در کتابخانه قرار گیرد .

13-اتلاف وقت و در نهایت اتلاف هزینه در اثر سرعت پائین بالا آمدن صفحات وب . از عمده ترین نتایج دیر بالا آمدن صفحات وب اتلاف وقت و و نهایت اتلاف هزینه کتابخانه می باشد عمده دلایل این موضوع عبارتند از :

الف) عدم رعایت استانداردهای اینترنتی

میکروسافتهای جدید و نرم افزارها می توانند فایلهایی را در آرایشهای HTML ارائه دهند . این مسأله می تواند کار ایجاد و تبدیل یادداشتهای اصلی را به صفحات وب بسایر آسان نماید . اما بعضی از سازندگان نرم افزاری شامل هیچ نمونه استانداردی نمی شوند که به بخشی از استانداردهای صنعتی کنسرسیوم وب جهانی ( W3C ) تبدیل گردند . تولید کنندگان نرم افزارهای اینترنتی به طور واضح در جلوی تولیدات خود مشخص نکرده اند که آنها به طور کامل سازگار می باشند و نیز اینکه آیا نمونه ای غیر استاندارد را شامل شده است یا نه . این مسئله می تواند زمانی که تولیداتی با نمونه استاندارد مورد استفاده قرار می گیرند ، مشکلات بسیاری را در زمینه صفحات وب منفرد یا تمام صفحات سایت ایجاد نماید . اینگونه صفحات ممکن است توسط تعداد کمی از کاربران اینترنت یا موتورهای جستجوگر دیده یا خوانده شوند . به عنوان مثال میکروسافت که مورد توافق آیین نامه های استاندارد صنعتی اینترنتی قرار گرفته است ، نرم افزارهایی با HTML ناسازگار منتشر ساخته است . اینگونه مشکلات وقت تعداد زیادی از افراد را تلف می کند و به ماهیت بنیادی همگانی بودن اینترنت آسیب می رساند . تمام کاربران اینترنت باید سعی نمایند از تولیدات و خدمات « ناسازگار » اجتناب نمایند . تا به ایمن بودن ماهیت آزاد و همگانی اینترنت و توسعة نامحدود آن برای استفاده عموم کمک نمایند .

ب) عکسها و تصاویر ناکارآمد

ساختار صفحات وب می تواند شامل عکسها و تصاویری باشد که به عنوان فایلهای جداگانه تصویری به بهترین شکل تهیه شده باشند . تصاویر باید از لحاظ حجم کاهش یابند که با سرعت بالاتری بتوان از شبکه استفاده کرد . تصاویر ناکارآمد ، در اندازه بزرگ زمان غیر ضروری زیادی را برای بالا آمدن صفحات وب و اجرا روی صفحه نمایش کاربران هدر می دهد . این بزرگترین دلیل برای صفحات کند می باشد که اغلب توسط تولید کنندگان و طراحان صفحات وب نادیده گرفته می شود . ممکن است همة ما روزانه سایتهایی با صفحات وب بسیار کند را تجربه کرده باشیم که دلیل آن فقط تصویرها و عکسهای ناکارآمد می باشند . هرچه زمان بالا آمدن و اجرای اطلاعات روی صفحه نمایش کاربران بیشتر باشد ، آنها علاقه خود را به استفاده از شبکه جهانی اینترنت بیشتر از دست می دهند .

تکنیک هایی وجود دارد که برای فشردن حجم تصاویر مورد استفاده قرار می گیرند . این تکینک ها شامل نرم افزارهایی ویژه می باشند . گاهی اوقات پردازش نرم افزار اتوماتیک دارای صلاحیت می باشد ، اما برای یک پیشرفت اساسی روی تصاویر وب و رسیدن به یک نتیجه بهینه ، ویرایش و پردازش دستی تصاویر لازم می باشد . نرم افزارهایی با قابلیت طراحی صفحات وب با تصاویر و عکسها ، معمولاً صفحاتی با سرعت رضایتبخش را ارائه نمی دهند . این مورد هنوز از ظوایف پردازش و طراحی دستی می باشد .


مشکلات اخلاقی و اجتماعی اینترنت در کتابخانه

کتابخانه ها یک منبع اطلاعاتی برای دست یابی به موضوعات متنوع در جامعه می باشند . برای عده ای کتابخانه ها تنها منبع اطلاعاتی هستند . کتابخانه ها با در دست داشتن خدمات شبکه اینترنت ، افراد را به عقاید و تفکرات ، اطلاعات و دیگر موارد جستجوی آنها می رساند و به افراد حق دسترسی به تمام مطالب موردنیاز خود را می دهند . موضوعات و مطالب موجود در شبکه ، شامل یک سری تجارب انسانی و عقاید افراد می شود که حتی بعضی از آنها دروغین ، نامناسب و یا خطرناک می باشند . روی میلیونها صفحه وبی که از طریق اینترنت در دسترس قرار می گیرند ، مواردی وجود دارد که با محیط کتابخانه ناسازگار است .

- آلودگیهای صوتی که ممکن است توسط کاربران استفاده شود و با توجه به موقعیت کتابخانه ، مشکلات چندی را به دنبال داشته باشد و باعث تضییع حق کاربران دیگر در رسیدن به یک گسترة وسیع منابع اطلاعاتی از طریق مزاحمتهای صوتی گردد .

- آلودیگهای تصویری موسوم به هوس نامه که قسمتی از آنها شامل موضوعات صریح و واضح جنسی واقعاً ناپسند و غیر اخلاقی و هوس انگیز می باشد .

- آلودگیهای نوشتاری از قبیل اطاقهای چت مربوط به مسائل جنسی .

- عدم رعایت copy right و قوانین ارتباطاتی مثل مزاحمتهای پستی و انتشار آگهی های ویروسی و یا جستجو برای دست یابی به سایتهای غیر مجاز توسط کاربران کاربرد شبکه در کتابخانه اگر طوری باشد که استفاده کاربران خواسته یا ناخواسته با این آلودگیها همراه شود ، باعث می گردد که کتابخانه و هویت آن زیر سؤال برود و کتابخانه به جای رسیدن به هدف متعالی خود ، غیر مستقیم تبدیل به یک کافة اینترنتی شود که هزینة زیاد کاربرد شبکه در آن صرف مسائل غیر اخلاقی و غیر قانونی گردد که اساساً مغایر با موقعیت و اهداف کتابخانه می باشد .

این مسائل غیر اخلاقی و خطرات ناشی از آن بیشتر شامل حال گروههای سنی پایین تر می شود و آنها را تهدید می نماید . بر این اساس در کتابخانه های آموزشگاهی و عمومی باید توجه بیشتری به این موارد شود


فیلترهای اینترنتی

فیلترهای اینترنتی مکانیزمهای طراحی شده به منظور تغییر مطالب ارتباطاتی می باشند . اما این فیلترها از انجام آنچه مهندسان نرم افزاری کامپیوتری مورد نظرشان بوده است ( مانند بلوکه کردن تمام سایتهای زننده و یا هوس نامه های اینترنتی ) ناتوان می باشند و حتی در بهترین نمونه های فرضی ، این مکانیزمها بعضی از این موارد را مشخص می نمایند . توسعه سریع سایتهای وب روی اینترنت و غیر ممکن بودن نگهداشتن آنها با این رشد سریع ، نیز از عواملی هستند که اعتبار این شیوه ( فیلتر نمودن ) را متزلزل و محدود می سازد . نه انسان و نه ماشین ، هیچ یک قدرت پردازش و مرور تمام مطالب موجود را ندارند و بدین ترتیب فیلترها فقط می توانند تعدادی از مطالب را تشخیص دهند و دیگر موضوعات مترادف جاری باقی خواهند ماند . گذشته از آن ، اینگونه فیلترها نه تنها سایتهای موردنظر را ممنوع می سازند ، بلکه بعضی از سایتهایی که به هیچ وجه شامل اینگونه مقالات یا موضوعات نمی باشند را تحت الشعاع قرار می دهند .

شیوه هایی برای کتابخانه ها می توان پیشنهاد نمود که تا حدودی بتوان با این مشکل کنار آمد .
- در ساعات مناسب به کاربران کتابخانه ( مثلاً والدین و کودکان در کتابخانه های عمومی ) در زمینه کاربرد اینترنت آموزش داده و انها را به حد وسیعی آگاه نمایند .

- به کاربران کتابخانه ، سایتهای اینترنتی را پیشنهاد نمایند به ویژه اینکه به جوانان و کودکان بر طبق گروه سنی شان آدرسهای مستقیمی را پیشنهاد نمایند که بتوانند از طریق این سایتها آموزشهای لازم را ببینند و یا سایتهایی که با نیازها و علائق ویژة هر گروه سنی مناسب باشد .

- قرار دادن Home page مناسب هر گروه سنی در کامپیوتر مورد استفاده آن گروه بسته به نوع کتابخانه .

- شیوه های جامع مدونی جهت کاربرد اینترنت و محدودیتهای استفاده از آن در کتابخانه ، در مورد کسانی که از امکانات کتابخانه ای برای دست یابی به موضوعات غیر قانونی و غیر اخلاقی که در سیاست کاربرد اینترنت در کتابخانه ممنوع شده است ، ارائه گردد و هرگونه تخطی از این قوانین ، باعث سلب امتیاز کاربر برای استفاده از خدمات شبکه در کتابخانه بشود .

نکته : متاسفانه توقیف این تصاویر بی پرده از انواع روابط در کشورهای تولید کننده این تصاویر با توجه به مضمون ارتباطات ( از طریق کتابخانه یا اینترنت ) متفاوت است .

عدم اطمینان در کاربرد خدمات پست الکترو نیک

- خوانده شدن پیغامهای یک کاربر توسط کاربر دیگر به علت عدم آگاهی یا عدم توجه به sign out .

- خوانده شدن پیغامهای محرمانه یا دست کاری شدن انها توسط مدیران شبکه ها .

- قابل تشخیص نبودن نامه های مزاحم از غیر مزاحم و تلف شدن زمان زیاد جهت چک کردن متن نامه ها

 زیرا در شبکه به همان نسبت که فرستادن از e .mail آسان و سریع است به همان نسبت هم مزاحمین کامپیوتری که بعضی از آنها ممکن است یک ویروس باشد بیشتر است . زیرا در شبکه امکان ردیابی فرستنده ، بدلیل وسعت آن او دلایل دیگر وجود ندارد . حتی سیستم های مزاحم گیر هم به طور کامل موفق نبوده اند .

- امکان بازیابی پیامهای حذف شده توسط سرویس دهنده ها و عدم اطلاع بیشتر کاربران از این امر .

- امکان تغییر دادن مسیر گیرنده نامه و یا دست کاری آن در بین راه توسط افراد مزاحم از طریق بعضی از برنامه های پستی ، ( بعضی از برنامه های پستی در اینترنت به کاربران این امکان را می دهد که نامه ای را در طول مسیر ، تغییر متن و تغییر آدرس گیرنده دهند با همان آدرس فرستنده . طوری که گیرنده با کمال اطمینان فکر می کند که این نامه از فرستنده ذکر شده و با همین متن به طور خصوصی به وی رسیده است . یعنی فرستنده نامه ای را به کسی فرستاده که خودش خبر ندارد و نامه ای را که فرستاده به مقصد مورد نظرش نرسیده است . )

این نبود اطمینان در استفاده از پست الکترونیک مشکلات بسیاری را هم می تواند در کتابخانه به بار بیاورد . البته این مسأله نباید باعث محروم شدن کاربران از این خدمت بزرگ و آسان شبکه ای گردد و بلکه باید آموزشهای لازم توسط کتابدار به کاربران داده شود .


مشکلات مالی کاربرد اینترنت

1- هزینه ابتدائی خرید سیستمهای کامپیوتری

2- هزنیه ثابت و مداوم اتصال به شبکه

3- هزینه پشتیبانی نرم افزاری

4- هزینه بالاتر چاپهای دیجیتالی در مقایسه با فتوکپی

5- هزینه دسترسی به اطلاعاتی که مراکز آنها در قبال دریافت وجه آنها را در اختیار کاربر قرار می دهند .
البته این هزینه ها در صورتی که در کنار بهره وری مناسب از شبکه باشد مطمئناً ارزش پوشش دادن را دارد اما وجود این هزینه ها به همراه عدم کارایی مناسب از شبکه مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد . از مهمترین مواردی که باعث کارآئی بهتر در استفاده از شبکه در کتابخانه می شود بررسی مشکلات این فن آوری است که قدری در مورد آن بحث شد . مسئله دیگر آموزش کاربرد خدمات شبکه است چون این تکنولوژی بدون هیچ زمینه ای در کشورهای جهان سوم از جمله کشور ما ارائه شده است و هیچ نوع آموزش مقدماتی وجود نداشته ، خدمات و کاربردهای آن ناشناخته مانده است و این امر با تجربه حاصل نمی گردد . جهت بکارگیری بیشتر و در نتیجه رسیدن به اهداف بالاتر در زمینه این فن آوری یک آموزش همگانی از قبیل کلاسهای حضوری در کتابخانه ها ، توزیع و انتشار جزوه ها بروشورها و یا آموزش از طریق رسانه های گروهی ضروری به نظر می رسد که مسئولان امر بایستی در درجه اول این موضوع را مدنظر قرار دهند .


جمع بندی

امید است که مقالة حاضر توانسته باشد بخشی از مشکلاتی که در چارچوب کاربرد اینترنت درکتابخانه فراروی کاربران قرار می گیرد را بیان کرده باشد .

البته در کنار هر اختراعی به احتمال زیاد دشواریهای مربوط به آن هم وجود دارد که گذشت زمان به همراه تلاش متخصصین آنها را هموار می سازد . همانطوریکه که هر دارویی به همراه شفابخشی عوارضی هم می تواند داشته باشد و این عوارض به هیچ عنوان نمی تواند منکر مصروف آن دارو باشد زیرا در مقابل اثرات سودآور آن قابل چشم پوشی است ،در زمینه کاربرد اینترنت هم وجود مشکلات و بیان آنها مطمئناً نمی تواند بین انسانها و این فن آوری فاصله ایجاد نماید . زیرا خدمات و امکانات ارائه شده توسط این فن آوری قابل مقایسه با مشکلاتی که در کنار آن وجود دارد نمی باشد . بلکه بیان این مشکلات می تواند ما را در استفاده از این تکنولوژی روز ، هوشیار تر نماید و از این راه می توانیم بهره وری بهتری را از این فن آوری داشته باشیم . نه اینکه بخواهیم مسیری طولانی را بپیمائیم و زمانی که با این مشکلات رودر رو شدیم بازگردیم و راهی دیگر . بلکه ما در ابتدای راه با علم به این مشکلات بهترین و کارآمدترین مسیر را انتخاب می نمائیم که بتوانیم بنحوی منطقی مشکلات را درک نموده در وحله اول حل آن و در غیر اینصورت با پذیرش آنها مسیر خود را ادامه دهیم .

البته مثل هر سازمان دیگر ، بهره مندی کتابخانه ها در اینترنت نباید تنها به ویژگی اتصال آن به اینترنت و استفاده از امکانات متنوع آن محدود شود . امروزه بسیاری از کتابخانه های جهان به عنوان مراکز گردآوری ، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در اینترنت حضور یافته اند و این حضور زمانی موفق خواهد بود که حضوری هدفمند باشد و خدمات ارزنده ای را به کاربران ارائه دهد . سایت هر کتابخانه می تواند دریچه ای باشد به آن کتابخانه و راهنمایی برای کاربران اینترنت . امید که کتابخانه های کشور ما هم به خصوص کتابخانه های دانشگاهی بتوانند روزی به عنوان سایتهایی مطرح از نظر اطلاع رسانی در شبکه اینترنت حضور یابند .


کتابنامه

1- ( وب ) ماهنامه آموزشی ، پژوهشی و طلاع رسانی مجتمع فنی تهران ، 1380

2- سلاجقه ، مژده . پایان نامه کارشناسی ارشد . بررسی نگرش کاربران مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد شبکه اینترنت و دست یابی به اطلاعات از طریق آن ، 1377

3- هان ، هارلی . راهنمای جامع اینترنت . مترجم : محمدرضا آیت الله زاده شیرازی

4- نشریه کتابداری . دفتر 37 ، 1380

5- نشریه رایانه ، شماره هفتاد و چهارم 1377

6- < http : // www . a1 a . org / alaorg / oif / filter sand filtering . html

7- < http : // www. adindex . co . uk / library education / internet / images . htm >

8- < http : // www . a1a . org/library/ >

9- < http : // www . adindex . co . uk / library / internet / w3c . htm >

برگرفته ازhttp://www.ketabdar.org

 


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو