فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ٢٦ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

ابتکار فرهنگی یک کتابدار

* سید کمال‌الدین دعائی

بهار سال ۱۹۷۱، پیش از گشایش اولین کتابخانه‌ ایالت میشیگان آمریکا در شهر تروی، یک کتابدار بی‌باک به نام «مارگریت هارت» تصمیم گرفت تا کاری کند که کوچک‌تر‌های شهر به کتاب‌خوانی و کتاب‌خانه علاقه‌مند شوند. او اولین کتاب‌دار ویژه کودکان در این کتاب‌خانه بود. بنابراین، یک پویش نامه‌نگاری به راه انداخت و از طریق آن، ده‌ها چهره‌ برجسته‌ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آمریکا را دعوت کرد تا برای بچه‌ها درباره اهمیت کتاب‌خوانی و کتاب‌خانه بنویسند.

مارگریت در پاسخ به این دعوت، ۹۷ نامه از ۵۰ ایالت دریافت کرد که اشخاصی چون دکتر سوس، بن اسپاک، نیل آرمسترانگ و آیزاک آسیموف نوشته بودند. همین‌طور نامه‌هایی از شهردار‌ها، فرماندار‌ها و سناتورهای ایالت‌های مختلف به دست هارت رسید. مجموعه این نامه‌ها بعدا به صورت مجموعه‌ای تحت عنوان «نامه‌هایی به کودکان تروی» جمع‌آوری شد و به صورت آنلاین منتشر شد.

با خلق این مجموعه، مارگریت تصویری عینی و فوری از دورنمای فرهنگی و سیاسی اوائل دهه ۱۹۷۰ به دست داده است. بخش‌هایی از چند نامه را بخوانید:

 

فرزندان عزیز تروی

 کتاب‌خانه شما بسیار بیشتر از یک فروشگاه شکلات یا صندوق دزد دریایی، چیزهای خوب دارد. آن‌چه از کتاب‌ها به دست می‌آورید نه تنها لذت‌بخش و باارزش است، بلکه تا آخر عمر برای شما باقی می‌ماند.

 دوستتان دارم.» ‍‍‍‍بن اسپاک

 

  «پسران و دختران عزیز

 کتاب‌خانه‌ جدید مبارکتان باشد، چرا که آن‌جا فقط یک کتاب‌خانه نیست. آن‌جا یک کشتی فضایی است که شما را به دور‌ترین نواحی دنیا می‌برد، یک ماشین زمان است که شما را به دور‌ترین زمان‌ها در گذشته و آینده می‌برد، معلمی است که بیش از هر انسانی می‌داند، دوستی است که شما را سرگرم می‌کند و دلداری می‌دهد؛ و بیش از هر چیز، دروازه‌ای است به یک زندگی بهتر و شاد‌تر.» آیزاک آسیموف

 

  

  «دانایی اساس تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های بشریت است. دانایی هم کلید و هم تمنایی است که انسان را به پیش می‌راند. جستجوی دانش چیزی است که بشر را به ماه برد، اما همین دانش لازم بود تا رسیدن به آن‌جا را برایش ممکن کند.

 چگونگی استفاده‌ ما از دانشی که کسب می‌کنیم، مشخص‌کننده‌ پیشرفت ما بر روی زمین، در فضا یا بر سطح ماه است. کتاب‌خانه شما مخزنی برای ذهن و روح است. از آن خوب استفاده کنید.» نیل آرمسترانگ

منبع: پارسینه


نوشته شده در تاريخ یکشنبه ٢۳ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

 

بساطی کتاب در دنیا

 


نوشته شده در تاريخ یکشنبه ٢۳ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

فقر چیست؟

فقر اینه که حافظ و سعدی برات چیزی بیش از یک اسم نباشند اما تلویزیون خونه ات صبح تا شب روشن باشه؛

فقر اینه که از خسرو و شیرین و لیلی و مجنون چیزی جز اسم ندونی اما ماجراهای آنجلینا جولی و براد پیت رو پیگیری کنی؛

فقر اینه که وقتی ازت بپرسن سرگرمی هات چی هستند بعد از یک مکث طولانی بگی موسیقی و تلویزیون؛

فقر اینه که با کامپیوتر کاری جز ایمیل چک کردن و چت کردن و موزیک گوش دادن نداشته باشی؛

فقر اینه که فاصله لباس خریدن هات از فاصله کتاب خریدن هات کمتر باشه؛

 فقر اینه که وقتی کسی ازت میپرسه در ۳ ماه اخیر چند تا کتاب خوندی برای پاسخ دادن نیازی به شمارش نداشته باشی؛

فقر اینه که کتابخانه خونه ات کوچکتر از یخچالت باشه؛


نوشته شده در تاريخ سه‌شنبه ۱۸ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

مطالعه در ماه رمضان

علیرضا خراطها / مشاور تحصیلی

اگرچه ماه مبارک رمضان فرصت مغتنمی است که در آن زندگی انسان، صورتی برنامه‏ ریزی شده پیدا می‏کند و در قالب برنامه‏ای الهی، انسان می‏ آموزد و تمرین می‏کند که چگونه باید براساس برنامه‏ ریزی و نظم، زندگی کند؛ امّا غالباً به جای آموختن از این یک‏ماه و استفاده در یازده‌ماه دیگر، این یک‏ماه نیز مانند سایر ماه‏ها بدون برنامه و استفاده سپری می‌شود.

به‏ هر حال، سال 1390 (در بین سال‏های اخیر) دومین سالی است که ماه مبارک رمضان تماماً در تابستان واقع شده و از قضا این ایّام مقارن با زمانی است که اغلب داوطلبان در گام‏های نخستین در مسیر آماده‏ سازی خود برای آزمون سراسری 1391 هستند. بنابراین ضروری است با پاسخ به این پرسش که «در ماه رمضان چگونه درس بخوانیم؟»، دغدغه‏ هایی از داوطلبان کوشا را برطرف کنیم.

 

1 – اُفت طبیعی است. اگرچه می‏توان به گونه‏ای برنامه‏ ریزی کرد که میزان و کیفیّت ساعات مطالعاتی کاهش پیدا نکند؛ امّا واقعیّت این است که اغلب داوطلبان به دلیل مواجهه با برنامه‏ های غیر‌متغیّری نظیر کلاس و مدرسه، با کاهش ساعات مطالعاتی و بعضاً با کاهش کیفیت مطالعاتی روبه‌رو هستند. باید بدانید ضمن آن که این وضعیّت تقریباً همگانی و فراگیر است، قابل جبران و اصلاح نیز هست.

2 – توقّف ممنوع. بزرگ‏ترین اشتباه را کسانی مرتکب می‏شوند که با نگرانی از کاهش ساعات و یا کیفیت مطالعه، فعالیت درسی خود را متوقف می‏کنند. این گروه باید بدانند که قطع فعالیت، علاوه بر مختل کردن روند آماده‌سازی آن‏ها، شروع مجدد فعالیت درسی را با کندی روبه ‏رو می‏ سازد. 

3 – قدر فرصت را بدان. ماه رمضان سال 1390 در روزهایی قرار گرفته که تقریباً طولانی‏ ترین روزهای سال هستند و شب‏ها نیز تقریباً کوتاه‏ترین زمان‏ها را به خود اختصاص می‏دهند. برنامه ‏ریزی صحیح کمک می‏کند تا با اندکی جا‏به‏ جایی در زمان‏های آزاد، فرصت مطلوبی برای فعالیت درسی در اختیار قرار بگیرد.

4 – به انجام وظیفه فکر کن. شایع‏ترین عامل افت ساعت و کیفیت مطالعه در ماه مبارک رمضان، تلویزیون و پخش سریال‏های چندگانه‏ ی آن است. البته اگرچه ظاهراً تلویزیون را عامل افت قلمداد کردیم، ولی باید صراحتاً اعتراف کنیم که عامل این افت، بی‏ برنامگی و بی‏ توجهی داوطلب نسبت به شرایطی است که در آن قرار دارد. واقعیت آن است که تلویزیون یک ابزار است و متولیان این وسیله خود را موظف به پرکردن اوقات روزه‌دارانی می‏دانند که پس از افطار، کاری جز نشستن در مقابل جعبه‏ی جادو و چشم دوختن به آن ندارند. پس تهیه‌کنندگان و سازندگان برنامه‏ ها مشغول عمل کردن به وظیفه‏ ای هستند که برای خویش قائل به انجام آن هستند. 
حال باید از داوطلب آزمون سراسری پرسید: وظیفه‏ ی تو چیست؟ آیا تو هم باید مقابل تلویزیون بنشینی و به صفحه‏ ی آن چشم بدوزی یا وظیفه‏ ی دیگری را به‏ عهده داری که اگر آن را انجام ندهی، بدون شک کوتاهی کرده‏ ای؟ فکر می‏کنیم داوطلب جدی آزمون سراسری ترجیح می‏دهد تا وظیفه‏ ی اصلی‌اش را انجام دهد و تماشای سریال‏ها و مجموعه‏ های ماه رمضانی تلویزیون را به وقت مناسب‏تری موکول کند.

5 – ابر و باد و ... چه می‏کنند؟ نوبت‏ های غذایی ماه مبارک رمضان و فاصله‏ ی نسبتاً طولانی سحر تا افطار گروهی از داوطلبان روزه‏ گیر را در ساعات بعدازظهر با مشکل افت قند خون و بعضاً بی‌حالی مواجه می‏سازد. گرمای مردادماه نیز گاه این شرایط را تشدید می‏کنند. در این شرایط برخی گمان می‏کنند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم داده‏ اند تا ما نتوانیم کار درسی و مطالعاتی خود را به انجام برسانیم و خوب طبیعی است که ادامه‏ ی این شرایط یعنی فاصله گرفتن از سایرین. پس چاره چیست؟ یا باید قید درس و کنکور را بزنیم و یا قید روزه و ماه رمضان را. 

به این گروه از داوطلبان باید گفت: اگر شرایط جدیدی پیش آمده است، درایت و هوشمندی حکم می‏کند که ما بهترین موقعیت‏ها را در شرایط جدید برای خویش بیابیم و براساس این موقعیت‏ها، وظایف‌مان را پیش ببریم. رفتار هوشمندانه اقتضا می‏کند که ساعات مطالعاتی خود را اندکی تغییر دهید و آن‏گاه ببینید که نه تنها ساعات مطالعاتی شما کاهش پیدا نخواهد کرد، بلکه در کنار ثبات میزان مطالعه می‏توان از کیفیت خوبی نیز بهره‏ مند شد.

پیشنهاد ما این است که بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏های ساعت 11 روز بعد ادامه دهید و پس از آن بخوابید. 

دوستانی که از کلاس و مدرسه استفاده می‏کنند، پس از افطار تا حدود ساعت 7 صبح مطالعه‏ ی شخصی و تکالیف مدرسه و کلاس را انجام می‏دهند و پس از آن هم تا حدود ظهر در کلاس‏های خود حاضر می‏شوند. این جابجایی ساعتی به شما کمک می‏کند تا میزان مطالعه‏ ی خود را در حد انتظار نگاه داشته و نیز مطالعه‏ ی با کیفیتی را تجربه کنید. 

یادتان باشد: تمام اعمال و کارهای شما در ماه مبارک رمضان، رنگ و بوی عبادی دارد، به خصوص آنکه، پیامبر اکرم «صلی‏ الله‏ علیه‏ و آله‏ و سلّم» فرمودند: محبوب‏ترین شما نزد من آنانی هستند که اوقات خود را به علم‌آموزی اختصاص می‏دهند.


نوشته شده در تاريخ شنبه ۸ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

قال رسول الله (صلى الله علیه و آله): ایها الناس انه قد اقبل الیکم شهر الله بالبرکة و الرحمة و المغفرة، شهر هو عند الله افضل الشهور، و ایامه افضل الایام و لیالى افضل اللیالى و ساعاته افضل الساعات. (امالى شیخ صدوق، ص 93)

رسول خدافرمود: اى مردم ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده است، ماهى است که پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات.

 

ماه مبارک رمضان

بر تمام سالکان طریق الی الله

 مبارک باد.

 

خطبه پیامبر اکرم در جمعه آخر ماه شعبان

قال الإمام الباقر علیه‏السلام: خَطَبَ رَسولُ الله صلى‏الله‏علیه‏و‏آله النّاسَ فی آخِرِ جُمُعَةٍ مِن شَعبانَ، فَحَمِدَ الله‏ و أثنى عَلَیهِ، ثُمَّ قالَ: «أیُّهَا النّاسُ، قَد أظَلَّکُم شَهرٌ فیهِ لَیلَةٌ خَیرٌ مِن ألفِ شَهرٍ، و هُوَ شَهرُ رَمَضانَ؛ فَرَضَ اللّه‏ عز و جل صِیامَهُ، و جَعَلَ قِیامَ لَیلِهِ نافِلَةً، فَمَن تَطَوَّعَ بِصَلاةِ لَیلَةٍ فیهِ کانَ کَمَن تَطَوَّعَ بِسَبعینَ لَیلَةً فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ، و جَعَلَ لِمَن تَطَوَّعَ فیهِ بِخَصلَةٍ مِن خِصالِ الخَیرِ وَالبِرِّ کَأَجرِ مَن أَدّى فَریضَةً مِن فَرائِضِ اللّه‏ تَعالى، و مَن أدّى فیهِ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ تَعالى کانَ کَمَن أدّى سَبعینَ فَریضَةً مِن فَرائِضِ الله‏ تَعالى فیما سِواهُ مِنَ الشُّهورِ ... . (1)

امام باقر علیه‏السلام روایت می‌کند: پیامبر خدا در آخرین جمعه شعبان، خطبه خواند. خدا را حمد و ثنا گفت و سپس فرمود:

«اى مردم! ماهى بر شما سایه افکنده که در آن، شبى است بهتر از هزار ماه، و آن، ماه رمضان است . خداوند، روزه‏اش را واجب ساخته و نماز در شبش را مستحب قرار داده است . پس هر کس یک شب در آن، نماز مستحب بخواند، گویا هفتاد شب نماز مستحب در ماه‏هاى دیگر خوانده است. و براى کسى که در آن، کار نیک مستحبّى از کارهاى نیک انجام دهد، پاداشى همچون پاداش کسى قرار داده که واجبى از واجبات الهى را انجام داده است، و هر کس در آن، واجبى از واجبات خداوند را ادا کند، همچون کسى خواهد بود که در ماه‏هاى دیگر، هفتاد واجب از واجبات الهى را انجام داده است.


این ماه، ماه صبر است و پاداش صبر، بهشت است. این ماه، ماه مواسات (همدردى با دیگران در نیازها) است و ماهى است که در آن، خداوند، روزىِ مؤمن را مى‏افزاید. هر کس مؤمن روزه‏دارى را در آن افطار دهد، نزد خداوند، پاداش آزاد کردن یک بنده و آمرزش گناهان گذشته‏اش را دارد.»


گفتند: اى پیامبر خدا! همه ما توان افطار دادن به روزه‏دار را نداریم .

فرمود: «خداوند، کریم است؛ این ثواب را به کسى نیز مى‏دهد که براى افطار دادن، جز بر جرعه‏اى شیر یا جرعه‏اى آب و یا چند خرما قدرت ندارد و بیش از این را نمى‏تواند .

هر کس در این ماه بر برده خویش سبک بگیرد، خداوند هم حسابش را سبک مى‏گیرد .


ماه رمضان، ماهى است که آغازش رحمت، میانش آمرزش، و پایانش اجابت و آزادى از آتش دوزخ است.

شما از چهار خصلت، بى‏نیاز نیستید: دو خصلت که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، و دو خصلت که از آن دو، بى‏نیاز نیستید. امّا آن دو خصلتى که خدا را با آنها راضى مى‏کنید، شهادت به این است که: معبودى جز خداوند نیست و من فرستاده خدایم. و اما دو خصلتى که از آن بى‏نیاز نیستید، از خداوند، نیازهایتان و بهشت را بطلبید و از خداوند، عافیت بخواهید و از آتش به خداوند پناه ببرید.»


پی‌نوشت:

1- المقنعة: 306، الکافی: 4/66/4، تهذیب الأحکام: 3/57/198 و ج 4/152/423، من لا یحضره الفقیه 1831/94/2 : ، فضائل الأشهر الثلاثة: 71/51، بحار الأنوار: 96/359/26

 


نوشته شده در تاريخ شنبه ۸ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

اهمیت مطالعه برای کودکان

نویسنده:کورا گریس

مترجم: مرجان آقبلاغی

نخستین گامی که والدین و کودک برای ورود به دنیای ادبیات و کتاب بر می دارند، بازی با کتاب در کنار اسباب بازی است.برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان در برخی از کشورها کتابخوانی را با بازی به بچه ها آموزش می دهند،به طوریکه بچه ها از آن بسیار لذت می برند و این عادت خوب در آنها نهادینه می شود.

 

محققان و روانشناسان کودک معتقدند بهترین سن برای آموزش فرهنگ مطالعه در کودکان از 6 ماهگی تا 5 سالگی است. در این زمان است که می توان کودکی را به مطالعه تشویق یا او را از آن رویگردان کرد،زیرا در این زمان است که شخصیت کودک شکل می گیرد.

کودکان در 6 ماهگی با ورق زدن و در آوردن صدا از دهان خود به نوعی خواندن را یاد می گیرند. 


در بسیاری از کشورهای پیشرفته برنامه های ملی متعددی برای ترویج فرهنگ مطالعه در میان کودکان اجرا می شود. ایجاد استخر کتاب و بازی بچه ها با کتاب در آب،ایجاد اتاق های بازی و استفاده از کتاب به جای اسباب بازی در آن،ایجاد کتابخانه های کودکان با فضاهای شاد و برنامه های ویژه کودکان از برنامه هایی است که در کشورهای پیشرفته توسط روانشناسان کودک اجرا می شود.

 
در سن 6 ماهگی اولین کاری که کودک با کتاب می کند این است که می خواهد کتاب را داخل دهانش بگذارد. این کار به این خاطر است که معیار تشخیص خوب و بد برای کودک در این سن استفاده از حس چشایی است.

در این زمان نخستین کاری که والدین انجام می دهند این است که کتاب را از کودک می گیرند و آن را به کنار می گذارند، چرا که فکر می کنند برای سلامتی کودکشان مضر است و این همان پیغام منفی است که والدین به طور نا خواسته به کودکانشان درباره کتاب می دهند. 


والدین دوست دارند کودکشان مانند بزرگترها کنارشان بنشیند و کتاب بخواند و این با روحیه جستجوگر کودک سازگار نیست، چرا که کودکان اصلا سکون را دوست ندارند و والدین تمایلی به آموزش با بازی ندارند. به همین خاطر پس از مدتی کتاب را برای همیشه کنار می گذارند به این امید که کودکشان وقتی بزرگ شد خود به ارزش مطالعه پی می برد.

این پیامد همان چیزی است که از فرزندمان در نوجوانی می خواهیم کتاب بخواند و او تمایلی به این کار ندارد و بنابراین این نشانه خوبی است که بدانیم تشویق به مطالعه از همان کودکی آغاز می شود و ربطی به نوجوانی ندارد. 


با تشویق کودک به مطالعه و افزایش مهارت خواندن می توان به پیشرفت مهارت های دیگر ذهنی کودک کمک کرد . روانشناسان برای بسیاری از کودکان بیش فعال یا کودکانی که دارای اختلال های یادگیری و کلامی هستند استفاده از کتاب های مصور را پیشنهاد می کنند.

آنها معتقدند که کتاب های مصور باعث شکوفایی ذهن کودک می شود و بسیاری از اختلالات شخصیتی کودک را درمان می کند.

مطالعه با دنیای ذهن کودک ارتباط مستقیم دارد و توانایی های ذهنی کودکان را توسعه می دهد و به توانایی های یادگیری در مدرسه کمک می کند. علاقمندی های والدین برای کودکان بسیار جذاب است.اگر والدین کتاب بخوانند کودکان مطالعه را یاد می گیرند. آنها با کتاب خواندن کلمات را می آموزند و دنیای خود را وسعت می دهند.

خواندن همزمان والدین و کودک باعث تغذیه ذهن و سلامتی روان می شود و به آرامش بچه ها کمک می کند. 

منبع:ایندیپندنت، برگرفته از ایبنا

 

 

 


نوشته شده در تاريخ شنبه ۸ امرداد ۱۳٩٠ توسط نمایه

مراحل مطالعه درسی


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو