فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

باز خوانی نرم افزار پژوهشی نمایه دفاع مقدس

با تبریک هفته دفاع مقدس

از مهمترین ویژگیهای این نرم افزار جامع بودن آن است به گونه ای که در آن به بررسی اکثر موضوعات مرتبط با دفاع مقدس پرداخته شده است .

این نرم افزار در پنج بخش اصلی و 33 بخش فرعی شامل موارد زیر طراحی شده است.

بخش های اصلی نرم افزار:

 یادمان دفاع مقدس

تاریخ شناسی دفاع مقدس

هنر و دفاع مقدس

منبع شناسی دفاع مقدس

نمایه نشریات دفاع مقدس

در این نرم افزار می توانید دهها مقاله ارزشمند، صدها قطعه عکس دیدنی، دهها قطعه شنیداری خاطره انگیز، دهها عنوان کتاب تمام متن و هزاران نکته مفید در خصوص هشت سال دلاوری رزمندگان اسلام را ببینید و بهره بگیرید.

لازم به ذکر است که این نرم افزار طی یک سال گذشته بیش از چهل هزار نسخه فروش داشته است.

این نرم افزار را می توانید از

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه

88951493

یا به روش پستی

http://www.namaye.net/sale/mah/17.htm

تهیه فرمایید.

این نرم افزار در هفته دفاع مقدس سال 1388 توسط سردار دکتر صفوی مشاور عالی ارجمند مقام معظم رهبری رونمایی و تقدیم علاقه مندان گردید.

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

دانش آموزان 22 سانتی

22 سانتیمتر کتابخانه برای هر دانش‌آموز

به مناسبت و با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید

    سابقه تشکیل کتابخانه‌های آموزشگاهی در ایران را، باید در مساجد جست‌و‌جو کرد. زیرا مساجد، در گذشته نخستین مراکز آموزشی بودندو کتابخانه در کنار مدرس و طلاب یکی از سه رکن اساسی مدارس دینی بوده است.

    ظاهرا نخستین کتابخانه آموزشگاهی کشور مطابق نظام جدید آموزشی، کتابخانه مدرسه لقمانیه بود که بیش از 100 سال پیش (1317 هـ. .ق) گشایش یافت. کتابخانه آموزشگاهی در کتاب «کتابخانه آموزشگاهی در مدرسه کتابخانه ـ مدار» اینگونه تعریف شده است: «کتابخانه آموزشگاهی به محلی اطلاق می‌شود که برای پشتیبانی از برنامه‌های آموزشی مدرسه و ارائه خدمات مربوطه از طریق فراهم‌آوردن مواد، امکانات و خدمات فردی و گروهی پدید آمده باشد و هدف ایجاد آن ارتقای برنامه‌های درسی و آموزشی و رشد فردی و اجتماعی دانش‌آموزان است.»

    فدراسیون بین‌المللی موسسات و انجمن‌های کتابداری (ایفلا) هدف از تاسیس کتابخانه‌های آموزشگاهی را چنین عنوان کرده است: کمک به روند آموزشی دانش‌آموزان، تشویق امر خواندن و مطالعه در کودک و نوجوان، پرورش خلاقیت و روحیه کنجکاوی و علم‌آموزی در دانش‌آموز، دستیابی وی به دانش روز دنیا، آشنایی وی با فرهنگ شفاهی و مکتوب محله، منطقه و کشور و در نهایت توسعه روابط اجتماعی دانش‌آموز با افراد و بخش‌های دیگر اجتماع.

    اما نگاهی اجمالی به مدارس ایران نشان می‌دهد که متاسفانه بخش عمده‌ای از کتابخانه‌های مدارس ما در وضعیت فعلی قادر به انجام وظایف واقعی خود نیستند. زیرا امکانات لازم را در اختیار ندارند، با نیاز‌های فردی دانش‌آموزان سازگار نیستند و نظام آموزشی نیز کتابخانه‌ها را چندان جدی نمی‌گیرد.

بودن یا نبودن

    اولین مساله‌ای که در رابطه با کتابخانه مدارس مطرح می‌شود وجود و یا عدم وجود کتابخانه در مدارس است. بر اساس اطلاعات دفتر طرح و برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال 82ـ81 تنها 27 درصد از مدارس کشور کتابخانه داشته‌اند و میانگین کتاب برای هر دانش‌آموز 5/2 کتاب بوده است که در این میان مدارس ابتدایی کمترین سهم را داشته‌اند یعنی تنها در 15 درصد از مدارس ابتدایی کتابخانه وجود داشته و میانگین کتاب برای هر دانش‌آموز کمتر از1 کتاب بوده است (98/0کتاب). این نسبت در مدارس دوره راهنمایی 40 درصد و میانگین 5/2 کتاب و در مدارس دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی 70 درصد و میانگین 5/6 کتاب برای هر دانش‌آموز بوده است.

    اما آمار سال 85ـ84 ناامیدکننده‌تر است زیرا تنها 15درصد کل مدارس کشور، کتابخانه و کتاب غیردرسی داشته‌اند و سرانه فضای کتابخانه برای هر دانش‌آموز، 22 سانتیمتر بوده است.

سال به سال دریغ از پارسال

    آمار و اطلاعات سال تحصیلی 86ـ85 مربوط به تهران حاکی از آن است که 75 درصد مدارس تهران صاحب کتابخانه هستند و به ازای هر دانش‌آموز به‌طور متوسط 5/6 کتاب غیردرسی در کتابخانه‌های مدارس وجود دارد اما اطلاعات مربوط به سرانه فضای کتابخانه‌ای برای هر دانش‌آموز آن‌قدر مایوس‌کننده است که اشتیاق مربوط به آمار 75 درصدی کتابخانه‌های مدارس تهران را از بین می‌برد.

سرانه 10 سانتیمتری فضای کتابخانه‌ای در مدارس پایتخت حتی برای نگهداری سرانه 5/6 جلدی کتاب هر دانش‌آموز هم کفایت نمی‌کند.

    شاید بهتر باشد که ما هم با آقای شیرزاد عبداللهی، کارشناس آموزش‌وپرورش هم‌داستان شویم که معتقد است: «در ایران چیزی به نام کتابخانه مدارس نداریم. چون ما نه فضای مناسبی داریم و نه سیاست روشنی برای تهیه کتاب داریم. آنچه که هست تعدادی کتاب است که در طول سال‌های گذشته از راه‌های گوناگون وارد مدرسه شده و اینها را در یک یا دو کمد جا داده‌اند و معمولا هم درشان قفل است نه متصدی دارند و نه فرصتی که دانش‌آموز از آنها استفاده کند. »

نه کمیت نه کیفیت

    نه‌تنها در مدارس کشور با کمبود کتابخانه مواجه هستیم بلکه کتابخانه‌های موجود هم عمدتا از وضعیت مطلوب و قابل‌قبولی برخوردار نیستند زیرا سیاست روشن و مشخصی برای اداره کتابخانه مدارس وجود ندارد.

     کتابخانه‌ها زیرنظر معاونت پرورشی آموزش‌وپرورش اداره می‌شوند و بنا به گفته قانعی کارشناس معاونت پرورشی استان تهران بودجه ثابتی برای تاسیس و تجهیز کتابخانه وجود ندارد، بلکه بودجه به‌صورت برنامه‌ای تخصیص می‌یابد. به‌طور مثال آموزش‌وپرورش تهران امسال تصمیم دارد که کتابخانه 100 مدرسه را تجهیز نماید و برای این کار 120 میلیون تومان هم در نظر گرفته است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که سال آینده هم چنین برنامه‌ای و چنین تخصیص بودجه‌ای اعمال خواهد شد یا خیر!

   

نوشته : ندا حبیب‌اله با اندکی ویرایش

 

 


نوشته شده در تاريخ دوشنبه ٢٢ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

کتاب‌سوزی  در عصر اطلاعات

کتاب‌سوزی به بیان ساده اقدام به نابودی یک یا چندین نسخه از کتاب یا دیگر مکتوبات به وسیله آتش است. امروزه دیگر شکل‌های رسانه مانند سندهای صوتی، نوارهای ویدئویی و سی‌دی‌ها نیز به این روش سوزانده شده، خمیر شده و یا رنده[۱] می‌شوند. این عمل که معمولا به طور علنی انجام می‌شود، عموما دارای انگیزه‌های سیاسی، دینی و اخلاقی است. همچنین این عمل ممکن است به طور پنهانی صورت گیرد، مانند هزاران کتاب نابود شده در شوروی سابق و بلوک شرق.

برخی موارد خاص از کتاب‌سوزی آسیب‌های جبران ناپذیری را به میراث فرهنگی کشورها وارد کردند چراکه بسیاری از کتاب‌های سوخته شده به هیچ عنوان قابل جایگزینی نبودند. از این دست می‌توان به اقداماتی مانند سوزاندن کتابخانه اسکندریه، سوزاندن کتاب‌ها و دفن دانشمندان در چین، نابود کردن کدکس‌های مایاها به وسیله اسپانیایی‌ها و در دوران معاصر کتاب‌سوزی‌های انجام گرفته به وسیله نازی‌ها اشاره کرد.[۲]

کتاب‌سوزی در طول تاریخ

ایران

·                     کتابخانه سلطنتی سامانیان در هجوم ترکان از شرق در سده ۱۱ میلادی سوزانده شد. گفته می‌شود ابن سینا تلاش کرد به میان شعله‌های آتش برود و کتاب‌ها را نجات دهد.

·                     در ایران معاصر احمد کسروی «جشن کتاب‌سوزان» داشت.[3] وی و برخی از پیروانش در روز اول دی‌ماه، کتاب‌هایی را که به باورشان باعث عقب‌افتادگی ایران از کشورهای پیشرفته آنزمان بود و همچنین کتاب‌هایی را که بر باور آنها به نوعی به خرافات در نزد ایرانیان، دامن‌می‌زد را در آتش می‌سوزاندند.[4]

·                     در ۲۶ آذر ۱۳۲۵ پس از فروپاشی حکومت پیشه‌وری، ماموران حکومتی تمامی کتابهای ترکی درسی مدارس را که به زبان ترکی آذربایجانی نگاشته شده بود را جمع‌آوری کرده و آنها را در میدان ساعت تبریز سوزاندند.[5][6]

چین

در ۲۱۳، چین شی هوانگ (شی‌هوانگ‌-تی) امپراتور چین دستور داد همهٔ کتاب‌ها به‌جز کتاب‌های مربوط به پزشکی، کشاورزی و طالع‌بینی را بسوزانند.[7] شی هوانگ، امپراتور چین این دستور را پس از مشورت با وزیرش لی‌سی صادر کرد. با صدور این دستور، تمامی کتاب‌های تاریخی و فلسفی در تمام استان‌ها به جز استان «چین» سوزانده شد. این اقدام که در سال ۲۱۳ قبل از میلاد آغاز شد به زنده به گور کردن بسیاری از روشنفکرانی که با عقاید تعصب‌آمیز امپراتور مخالفت می‌کردند انجامید.
این تخریب فرهنگ چین در طول شورشی که به حکومت امپراتور چین اِر شی (پسر امپراتور چین شی هوآنگ) پایان داد، عمق بیشتری گرفت چراکه در این شورش، قصر سلطنتی و بایگانی استانی سوزانده شد و به این ترتیب بسیاری از کتاب‌هایی که به وسیله امپراتور پدر نگه داشته شده بود نیز از بین رفت.[8]

آثار یهودیت

·                     نوشته‌های یهودی و کتاب‌های قانون، توسط شاه یهواکیم و شاهان سلسله سلوکیان: بر طبق تورات در پنجمین سال پادشاهی یهواکیم، ارمیای نبی سخنان خدا را برای باروک خواند و او آنها را بر روی طوماری نوشت. سال بعد سه یا چهار برگ از آن در حضور پادشاه و همسرش خوانده شد که در نتیجه آن یهواکیم تومار را با چاقو پاره کرد و آن را در آتش اجاق انداخت.

تخریب بسیار عمده‌تری توسط آنتیخوس پنجم پادشاه دوره سلوکیان صورت گرفت. او در سال ۱۶۸ قبل از میلاد دستور داد تمامی نسخه‌های کتاب قانون که در اورشلیم وجود داشت تکه‌تکه و سوزانده شوند.[9]

·                     تخریب مکتوبات یهودیت در قرون وسطی: سوزاندن کتاب‌های یهودیان اولین بار به وسیله «پاپ جرج نهم» آغاز شد. او «لویی نهم» پادشاه فرانسه را متقاعد ساخت تا ۱۲٬۰۰۰ نسخه از تلمود را در پاریس به آتش بکشد. این کار بعدها به وسیله پاپ‌های بعدی ادامه پیدا کرد. کلیسا و حکومت‌های مسیحی تلمود را یک کتاب منفور و توهین‌آمیز به آموزه‌های مسیح می‌دانستند. از متعصب‌ترین و متنفرترین پاپ‌ها نسبت به یهود و یهودیان می‌توان به اینسنت چهارم (۱۲۴۳-۱۲۵۴)، کلمنت چهارم (۱۲۵۶-۱۲۶۸)، جان بیست و دوم (۱۳۱۶-۱۳۳۴)، پاوول چهارم (۱۲۵۵-۱۲۵۹)، پایوس پنجم (۱۵۶۶-۱۵۷۲)، و کلمنت هشتم (۱۵۹۲-۱۶۰۵) اشاره کرد. آنها تقریبا در نابود کردن کامل این کتاب‌ها موفق شدند. در این زمان یهودیان به طور مداوم در حال نسخه برداری از این کتاب‌ها بودند و با اختراع ماشین چاپ کلیساها متوجه شدند که دیگر نابود کردن تمامی نسخه‌های تلمود و دیگر کتاب‌های مقدس یهودیان غیر ممکن است.[10]

مصر

کتابخانه‌های اسکندریه در مصر در مقاطع مختلف تاریخی، تخریب شده‌است. برخی از معروف‌ترین دستورهایی که برای تخریب این کتابخانه‌ها صادر شده‌است، عبارتند از:[۱۲]

·                     به دستور جولیوس سزار در سال ۴۸ بعد از میلاد

·                     حملهٔ اورلین در سده سوم میلادی

·                     به دستور تئودئوس اول در سال ۳۹۱ میلادی و قتل هیپاتیا

آفریقای جنوبی

از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۱ میلادی، هزاران جلد کتاب و سایر مکتوبات از کتابخانه‌های عمومی و خصوصی در آفریقای جنوبی جمع‌آوری و در کوره‌های کتاب‌سوزی سوزانده شد. نکته قابل توجه در این واقعه آن است که این اقدام با اعتراضی از سوی کتابداران و کارمندان کتابخانه‌ها مواجه نشد.[11]
تا قبل از روی کار آمدن حزب ملی آفریقای جنوبی در سال ۱۹۴۸ میلادی، تنها ۱۰۰ عنوان کتاب در فهرست کتاب‌های ممنوعه قرار داشت. در سال ۱۹۴۹، تعداد این کتاب‌ها به ۲۰۰ عنوان و تا سال ۱۹۵۵ به ۱۴۰۰ عنوان رسید. گفته می‌شود در سال ۱۹۶۸، حدودا ۱۲ هزار عنوان کتاب در این فهرست قرار گرفته بود. [12]

اولین کتاب‌هایی که در این دوران به آتش کشیده شدند، کتاب‌های پورنو بودند. این کتاب‌ها از سایر کشورها به آفریقای جنوبی وارد شده بودند و ماموران سانسور، آنها را شرم‌آور می‌دانستند. این کتاب‌سوزی به‌زودی دامنگیر کتاب‌ها، رساله‌ها و سایر مکتوبات چاپ داخل این کشور نیز شد و موضوعات مختلفی مانند سیاست، ادبیات کلاسیک و مسائل قومی را در بر گرفت. برآورد دقیق تعداد کتاب‌های تخریب شده در این سال‌ها، به سادگی امکان‌پذیر نیست اما احتمالا این کار به‌طور پیوسته و طی دوره‌های زمانی منظم صورت می‌گرفته‌است. بخش عمده‌ای از اخباری که در این زمینه در دست می‌باشد، مربوط به روزنامه‌هایی است که در آن دوران منتشر می‌شده‌اند و عمدتا به وقایع شهرهای بزرگ این کشور اشاره کرده‌اند.[13]

سایر کتاب‌سوزی‌ها

در پی اختلاف دومینیک قدیس و کاتارها (آلبیگاییان)، هر دو طرف کتاب‌هایشان را در آتش افکندند، و کتاب‌های دومینیک قدیس به طرز معجزه‌آسایی از گزند آتش سالم ماندند.

·                     کتاب تاریخ روم نوشته سناتور آئولوس سرموتیوس کوردوس، توسط آئدیلس در سال ۲۵ بعدازمیلاد.

·                     طومارهای جادوگری، توسط نخستین تغییر کیش دهندگان در اِفِسُس.

·                     کتاب‌های اپیکور، در پافلاگونیا.

·                     متن‌های کیمیاگری مصر، توسط دیوکلسین در سال ۲۹۲ میلادی.

·                     کتاب‌های مسیحی، توسط دیوکلسین، برای آزار مسیحیان، در سال ۳۰۳ میلادی.

·                     کتاب‌های آریانیسم بعد از انجمن نیس، به عنوان ارتداد، سال ۳۲۵ میلادی.

·                     کتاب‌های الهامی، توسط استیلیچو (مرگ در ۴۰۸ میلادی).

·                     متن‌های مصری که با مسیحیت همخوانی نداشت، توسط اثناسیوس، سال ۳۶۷ میلادی.

·                     نوشته‌های پریسیلیان، به عنوان ارتداد، سال ۳۸۳ میلادی.

·                     اتروسکا دیسیپلینا، کتاب‌های آیینی و پیشگویی اتروسکی، قرن پنجم میلادی.

·                     کتاب‌های نستوری به عنوان ارتداد به دستور تئودوسیس دوم، ۴۳۵ میلادی.

·                     در آتش انداختن کتاب‌های مذهبی برای آزمایش آنها، در تولدو اسپانیا، ۱۰۸۵ میلادی.

·                     پیر ابلارد وادار شد در سال ۱۱۲۱ کتاب الهیات خود را به عنوان ارتداد بسوزاند.

·                     تخریب متن‌های کاثار به خواست کلیسای کاتولیک در سده ۱۳ میلادی.

·                     متن فلسفی دلالةالحائرین، نوشتهٔ موسی پسر میمون، در سال ۱۲۳۳ میلادی در مون‌پلیه، جنوب فرانسه.

·                     کتابخانه بیت‌الحکمه در بغداد و کتابخانه‌های دیگر در زمان هجوم مغول‌ها در سال ۱۲۵۸ میلادی. گفته می‌شود آب دجله با رنگ جوهر شمار هنگفت کتاب‌هایی که به رودخانه انداخته شد به مدت ۶ ماه سیاه‌رنگ ماند.

·                     کتاب‌های جان ویکلیف توسط اسقف اعظم بی‌سواد پراگ در سال ۱۴۱۰ میلادی، برای پیشگیری از گسترش آموزه‌های جان هوس

·                     مقامات شوروی به خاطر هراس از نزدیکی مردم پارسی تاجیکستان با مردم ایران و افغانستان، بخشی از کتاب‌های ادبیات فارسی در آن کشور را از بین بردند[14]. کمونیست‌های شوروی در دههٔ سی میلادی (۱۳۳۸-۱۳۴۸) هر کتاب فارسی را که می‌یافتند می‌سوزاندند.

·                     نیروهای پشتون‌تبار طالبان در بسیاری موارد به تخریب و سوزاندن کتاب‌های فارسی در افغانستان دست زدند.

·                     و اینک در سال 2010 در امریکا و با حمایت آشکار دولت و کلیسای رسمی این کشور کتاب مقدس دو میلیارد مسلمان سوزانده شد.

ارجاعات فرهنگی

·                     کتاب فارنهایت ۴۵۱ اثر ری برادبری دنیایی را وصف می‌کند که در آن کتاب‌سوزی به صورت سیستماتیک انجام می‌شود. نام کتاب به دمای اشتعال کاغذ اشاره دارد.

·                     در بخش اول دن کیشوت اثر سروانتس، کشیش و خدمتکار کتاب‌های پهلوانی دن کیشوت را می‌سوزانند.

پانویس

1.             Paper Shreding

2.             ویکی‌پدیا انگلیسی مدخل Book burning

3.             برخی از کتاب‌سوزی‌ها در طول تاریخ.

4.             خسرو ناقد احمد کسروی؛ پژوهشگری، سرکشی و خُرده‌نگری.

5.            

Azər ayının 26-sı (17 dekabr) 1946-ci il Güney Azərbaycan türklərinin Soyqırım günüdür (آذری). Dünya Azərbaycanlıları Kongresi (DAK). بازدید در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۰۸.

6.            

Chris Paine and Erica Schoenberger. «Iranian Nationalism and the Great Powers: 1872-1954». MERIP Reports. May 1975. 37، 3-28.

7.             صدری‌افشار ۷

8.             ۱۱٫۰ ۱۱٫۱ ۱۱٫۲ ویکی‌پدیا انگلیسی مدخل Book burning

9.             Library of Alexandria (مدخل)، ویکی‌پدیای انگلیسی

10.          Archie Dick ؛ ۱۰

11.          ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ Archie Dick ۱۱-۱۰

12.          تبر تقسیم هویت پارسی، بخش دوم:انترناسیونالیسم زبانی، داریوش رجبیان. رادیوزمانه (در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۸۷). بازدید در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۰۸.

13.          تاجیک / تاجیکها. دانشنامه اسلامیکا.

14.          Malalay Joya from Women Right to Karzai’s Secret weapon (انگلیسی). Afghan Profile.net.

 

منابع

·                     برخی از کتاب‌سوزی‌ها در طول تاریخ. کتابخانه طهور. بازدید در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۸۷.

·                     صدری‌افشار، غلام‌حسین. «مقدمه». له‌وو سرگی. کتابی درباره کتاب. ترجمهٔ پرویز شهریاری. تهران: نشر توسعه، ۱۳۷۰، ۵.

·                     خسروناقد. احمد کسروی؛ پژوهشگری، سرکشی و خرده‌نگری (نقد و بررسی جلد چهارم کتاب «پژوهشگران معاصر ایران»). نقد. سایت کتاب و نشر الکترونیک ایران. بازدید در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۸۷.

·                     Archie Dick (در تاریخ مه و ژوییه ۲۰۰۵). Book Burning, How SA Librarians Conspired (انگلیسی). مقاله ۱۴-۱۰. Cape Libr. بازدید در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۰۸.

·                     مرتضی راوندی، تاریخ اجتماعی ایران، جلد دوم، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم ۲۵۳۶

·                     مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Library of Alexandria»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ۸ آوریل ۲۰۰۸).

·                     مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا، «Book burning»، ویکی‌پدیای انگلیسی، دانشنامهٔ آزاد. (بازیابی در ۵ آوریل ۲۰۰۸).

·                     خطر از سر کتاب‌ها گذشت، مریم حسین خواه. روزنامه اعتماد ملی، شماره ۵۴، ص. ۹ (بازنشر در بانک اطلاعات نشریات کشور) (در تاریخ ۲۱/۱/۸۵). بازدید در تاریخ ۱۲ مه ۲۰۰۸.

 


نوشته شده در تاريخ یکشنبه ٢۱ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

گرانترین کتاب دنیا، نسخه کمیاب "پرندگان آمریکا" حراج می شود

گرانترین کتاب دنیا، نسخه کمیاب نسخه‌ای کمیاب از «پرندگان آمریکا» نوشته جان جیمز آدوبان که عنوان گرانترین کتاب دنیا را به یدک می‌کشد در سوتبی حراج می‌شود.

این حراجی برای شگفتزده کردن دوستداران کتاب چاپ اول مجلدی از نمایشنامه‌های شکسپیر را نیز عرضه می‌کند.

از «پرندگان آمریکا» تنها صد نسخه چاپ شده بود و گفته می‌شود هر کدام از آنها بین 4 تا 6 میلیون پوند ارزش دارند. این درحالی است که قیمت پایه چاپ اول نمایشنامه‌های شکسپیر که متعلق به سال 1623 است یک میلیون پوند برآورد شده است.

دیوید گلدتروپ، متخصص بخش کتاب سوتبی این دو مجلد را ستاره سهیل کتابخانه‌ها می‌خواند. این کتاب‌ها متعلق به بارون دوم هست که، این اشراف‌زاده عاشق کتاب بوده است، او در سال 1955 درگذشت. این حراجی روز هفتم دسامبر در لندن برگزار می‌شود.

یک نسخه از «پرندگان آمریکا» در سال 2000 در حراجی کریستی به قیمت 8 میلیون و 800 هزار دلار فروخته شد و رکورد کتاب‌های چاپی در حراجی‌ها را شکست.

این کتاب یکی از زیباترین و شاخص‌ترین کتاب‌های رشته تاریخ طبیعی و بسیار نادر است. تنها 19 نسخه از این کتاب باقیمانده است و اغلب آنها در موزه‌ها، کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها نگهداری می‌شوند.

این مجموعه شامل 435 نقاشی از پرندگان است که براساس گراورهای آدوبان کشیده شده‌اند. این گراورها در سایز بزرگ 90 در 60 سانتیمتر بوده‌اند زیرا آدوبان علاقه داشته پرندگان را در اندازه طبیعی‌اشان بکشد.

گلدتروپ در این مورد می‌گوید:«برای پرندگان کوچک مشکلی نیست اما وقتی پای عقاب‌ها به میان می‌آید به کتاب‌های بزرگ نیاز بوده. آدوبان خودش سایز کتاب را دو برابر قطع فیلی می‌خواند.»

جان جیمز آدوبان، پرنده‌شناس آمریکایی-فرانسوی بود که به دلیل شغلش سراسر آمریکا را زیر پا گذاشت. او در سال 1826 پس از عدم موفقیت در جمع‌آوری پول برای چاپ کتابش به انگلیس رفت. تصاویر بکر و بزرگ او تاثیر به سزایی بر اهالی علم گذاشتند.

گلدتروپ می‌گوید:«او یک موج راه انداخت. مثل این بود که سروکله شخصیتی از رمان‌های جیمز فنیمور در رمان‌های جین آستن پیدا شود.»

آدوبان این کتاب‌ها را به مجموعه‌داران ثروتمند بریتانیایی پیش فروش کرد. کتاب حاضر در سوتبی یازدهمین کتاب این مجموعه است و توسط هنری ویتام، دیرین‌شناس مشهور خریداری شد.

حراج ماه دسامبر شامل نسخه اصلی مصور کارهای اولیه ویلیام ککستو، اولین چاپخانه‌دار انگلیس و همچنین نامه‌های دستنویس ملکه الیزابت اول و اعضای کابینه او درمورد زندانی کردن مری، ملکه اسکاتلند است

 


نوشته شده در تاريخ سه‌شنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

 

 

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

 

عید سعید فطر

عید آزادی بندگان خدا از شر شیطان مبارک.

 

 

اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکِبْرِیاَّءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ
خدایا اى اهل بزرگى و عظمت و اى شایسته بخشش و قدرت و سلطنت و اى شایسته عفو

وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوى وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُکَ بِحَقِّ هذَا الْیَومِ الَّذى
و رحمت و اى شایسته تقوى و آمرزش از تو خواهم به حق این روزى که

جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ ذُخْراً [وَشَرَفاً]
قرارش دادى براى مسلمانان عید و براى محمد صلى الله علیه و آله ذخیره و شرف

وَمَزِیْداً اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُدْخِلَنى فى کُلِّ خَیْرٍ
و فزونى مقام که درود فرستى بر محمد و آل محمد و درآورى مرا در هر خیرى که

اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ وَاَنْ تُخْرِجَنى مِنْ کُلِّ سُوَّءٍ اَخْرَجْتَ
درآوردى در آن خیر محمد و آل محمد را و برونم آرى از هر بدى و شرى که برون آوردى

مِنْهُ مُحَمَّداً وَ الَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلَیْهِمْ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ
از آن محمد و آل محمد را - که درودهاى تو بر او و بر ایشان باد - خدایا از تو خواهم

خَیْرَ ما سَئَلَکَ مِنْهُ عِبادُکَ الصّالِحُونَ وَاَعُوذُ بِکَ مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ
بهترین چیزى را که درخواست کردند از تو بندگان شایسته ات و پناه برم به تو از آنچه پناه بردند از آن

عِبادُکَ الْصّالِحُونَ 
بندگان شایسته ات

 

 

جویند همه هلال و من ابرویت

گیرند همه روزه و من گیسویت

از جمله این دوازده ماه تمام

یک ماه مبارک است و آن هم رویت

 

 

 

 ضمن آرزوی ظهور حضرت ولی عصر (عج) و قبولی طاعات و عبادات مومنان

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه

 این روز فرخنده را تبریک می گوید.

 


نوشته شده در تاريخ سه‌شنبه ۱٦ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

به زودی...

رونمایی از نرم افزار

"نمایه اطلس ایران نما"

نرم افزار جامع گردشگری فرهنگی ایران

 

حاوی هزاران صفحه مطلب ارزشمند

*آثار فرهنگی و تاریخی ایران

* ابنیه و میراث فرهنگی کشور

* اماکن رفاهی

* صدها قطعه عکس زیبا

* تور مجازی آثار تاریخی

* و دهها نکته گردشگری دیگر

*در قالب 30 لوح فشرده به تفکیک 30 استان کشور

 


نوشته شده در تاريخ سه‌شنبه ٩ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه

برگزار می کند:

مراسم رونمایی از پنج نرم افزار

*نمایه بانوی کربلا حضرت  زینب   ( سلام ا... علیها )

*نمایه  حضرت ابوالفضل العباس ( علیه السلام )

*نمایه  کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه ( سلام الله علیها)

*نمایه حضرت احمدبن موسی شاهچراغ ( علیه السلام )

*نمایه حضرت عبدالعظیم  حسنی ( علیه السلام )

با حضور حضرت آیت الله حائری شیرازی

زمان: پنجشنبه 11 شهریور 1389

مصادف با شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان

ساعت 21

مکان: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۸٩ توسط نمایه

کتابخانه های تخصصی و بهره وری در سازمانهای مادر

مرتضی شانی*

با نگاهی اجمالی به کتابخانه های تخصصی در سازمانهای مادر می توان به حضور کمرنگاین واحدها در سازمانهای مادر و تأثیر ناچیز آنها در بهره وری پی برداز جمله عوامل مؤثر در این امر،می توان به عدم خود باوری کتابداران و نپرداختن به جنبه های بازاریابی در این زمینهاشاره کرد کتابداران موفق با تکیه بر مهارتهای تجاری و آشنایی با حوزه مدیریت دانش می توانند اثربخشی واحدشان را در بهره وری آشکار سازند.

شرا (فیلسوف و نظریه پرداز آمریکایی) قرن ۲۰ را قرن کتابخانه های تخصصی نامیده است و در متون کتابداری نیز تعاریف زیادی از کتابخانه های تخصصی ارائه شده است اما شکل گیری کتابخانه های تخصصی در سازمانها براساس اهداف و عملکرد سازمان مادر به وجود می آید و طبق تعریف انجمن کتابخانه های تخصصی : مکانی است که در آن اطلاعات به روشی که بیشترین سودمندی را داشته باشند ارزیابی، تجزیه ،سازماندهی و ارائه می شوند. در فرهنگ اصطلاح نامه کتابداری ، کتابخانه تخصصی چنین تعریف شده است: واحدی از یک سازمان که هدف آن فراهم ساختن اطلاعات خاص برای پیشرفت کارسازمان یا برای گروه محدودی است" . از آنجایی که هدف اصلی کتابخانه های تخصصی حمایت ازاهداف و برنامه های سازمان مادر است، به همین دلیل کتابداران باید نیازهای جاری و آتی سازمان مادر را بخوبی بفهمند که این مستلزم درک عملکرد هر بخش در سازمان و ارتباط بین آنهاست.

کتابخانه ها و بهره وری

آنچه از آمار و شواهد بر می آید بیانگر نقش منفعل کتابخانه های تخصصی در سازمانهای مادر بوده است حتی آن دسته از کتابخانه های به ظاهر موفق که به منابع نیروی انسانی متخصص و فناوری جدید مجهز هستند نیز قادر به تثبیت نقش خود در افزایش بهره وری در سازمان متبوع خود نبوده اند. شاید به جرئت بتوان گفت یکی از دلایل عدم موفقیت کتابداران نداشتن خودباوری و اعتماد به نفس لازم در برابر کارشناسان دیگر بخشهای سازمان است . کتابداران کتابخانه های تخصصی پذیرفته اند که در افزایش سودرسانی و بهره وری یا کاهش موفقیت سازمان بی تاثیر هستند، بنابراین نه در طلب پاداشی هستند و نه انتظار مجازاتی را دارند و تنها به نقش خود در مدیریت و ارائه اطلاعات بسنده کرده اند؛ حال آنکه کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی یکی از مؤثرترین واحد های سازمانی در افزایش بهره وری است.

چنانچه کتابخانه و مرکز اطلاع رسانی موفق عمل کند در افزایش مهارتهای تحقیقی سازمان خود موفق بوده است و این مهارتهای تحقیقی در بستر زمان تکامل می یابند و پس از طی مرحله بلوغ به حدی می رسند که فرد از مجموع یافته های خود به نظرات جدید و مهندسیهای دوباره می رسد در این مهارتها با گذشت زمان زوائد حذف و مطالب ناب، آشکار و برجسته می شود. تحقیقات در جهان امروز دیگر یک ژست یا یک شعار نیست بلکه زیربنای توسعه در همه امور است.اما آنچه یکی دیگر از عواملی که باعث نقش کمرنگ کتابخانه در تأثیر بر بهره وری در سازمانها می شود، عدم تبلیغات مناسب و بازاریابی در جلب مشتری بوده است. امروزه کتابداران بایستی از چارچوب محافظه کارانه پیشین به درآیند و ریسک پذیر باشند و بپذیرند نقطه قوت کتابخانه در سودرسانی به مشتری است که در مجموع سود اقتصادی سازمان را سبب می شود و آشکار کردن این نقش در سازمان ممکن نخواهد بود، مگر با تکیه بر مهارتهای بازاریابی در کتابداران . کلمه مشتـــری که به پرداخت وجه برای یک کالا یا یک خدمت دلالت دارد بازتاب بهــتری است از آنچه واقعأ بین کتابخانه و افــراد یک سازمان می گذرد با این کلمه ، اسطوره کتابخانه رایگان باطل می شود و به این ترتیب استعاره دقیق تری برای خدمت جایگزین می شود اما مبلغی را که کتابخانه ها در ازای سودی که به مشتری می رسانند، دریافت می کنند، صرفأ دریافت وجه مادی نیست، بلکه همان وابسته کردن مشتری به کتابخانه است نیازمند کردن مشتری و ایجاد وابستگی عمیق مشتری به بخش خود همان سودی است که کتابدار در انتظار آن است.

نقش مدیریت دانش در کتابخانه ها

متخصصان کتابداری پیش از این ازتوانایی تئوری و عملی لازم برای مدیریت اطلاعات که از جمله عناصر مدیریت دانش است، برخوردار شده اند با این وجود، موقعیتهایی نیز برای این متخصصان وجود دارد که مهارتهایشان را به طریقی مبتکرانه همراه با قوه تخیل به کار گیرند تا بر تدابیر اطلاعاتی در سطح هیئت مدیره و تصمیم گیریهای سازمان تأثیرگذار باشند.

تجهیز کتابداران به مهارتهای تجاری نیز از جمله نیازمندیهایی است که در مطالعات اخیر به طور مؤکد توصیه شده است. کتابداران باید نه تنها به مدیریت اطلاعات بیرونی بلکه به اطلاعات تولید شده در درون سازمان که خود ممکن است ۸۰ تا ۹۰ درصد اطلاعات مورد استفاده در سازمان را شکل دهد نیز بپردازند .

مدیریت دانش خودباوری را در کتابداران افزایش می دهد و جایگاه بالایی برای کتابداران به عنوان رکن اساسی در چرخه تجاری سازمانها و کمک به حفظ بقای آنها در فضاهای رقابتی به وجود می آورد.

پیشنهادها

کتابداران کتابخانه های تخصصی باید خود را به عنوان یک کـــارشناس اثرگذار همـانند کارشناسان بخشهای دیگر سازمان بـــاور داشته باشند و در جهت تقویت خودباوری حرفه ای تلاش کنند.

افراد نباید استفاده از خدمات کتابخانه را رایگان تصور کنند و درمقابل، کتابداران بایددرجهت دریافت سود به استفاده کنندگان خود نگاهی مشتری گرایانه داشته باشند تا انگیزه های حرفه ای شان معنا یابد وآن را در جهت هدف اصلی ارتقا بخشند.کتابداران برای تثبیت نقش واحد خود در سودرسانی سازمان مادر باید به مهارتهای بازاریابی مجهز شوند تا بلکه مشتریان بیشتری جذب کنند و وابستگی آنان را بیش از پیش به واحد خود آشکار سازند.

* http://bashari.blogfa.com


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو