فال

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

اس ام اس عاشقانه

نمایه


نمایه
 
پيوند ها

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه ٢۳ اسفند ۱۳۸٩ توسط نمایه

بسم الله الرحمن الرحیم

قرنهاست که در یلدای زمان و مکان ،خیال آمدنت را به آغوش خسته می کشم  تا روزی که قاصدکها خبر شکفتن شکوفه انتظار را به شقایقهای محکوم به عشق برسانند و فریاد برآورم که روز آمدنت نوروز راستین است و نوروز یعنی هیچ زمستانی ماندنی نیست اگر چه کوتاهترین شبش یلدا باشد. آن روز زمانه نومی شود، زمین نفسی دوباره می کشد ، برگ ها به رنگ در می آیند ، گل ها لبخند می زنند ، پرنده های خسته بر می گردند و دراین رویش سبز دوباره گرمای ملایم و فرحبخش روز های آفتابی بهار در باغ و راغ و کشتزار ها به سبزه و گلها و درختان بشارت میدهد تا از خواب سنگین زمستان بیدار شوند و روح تازه بخود گیرند و آنگاه این نوای جانبخش را ساز کنند : ای خدای دگرگون کننده دلها و دیده ها، ای تدبیر کننده روز و شب، ای دگرگون کننده حالی به حالی دیگر ، حال مارا به بهترین حال دگرگون کن.

حلول سال نو و بهار 1390 را به نماد آمدن نوروز راستین ، تبریک و شادباش عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را ازدرگاه   خداوند سبحان آرزومندم .


نوشته شده در تاريخ سه‌شنبه ۱٧ اسفند ۱۳۸٩ توسط نمایه

بازخوانی قلعه حیوانات

رضا حاجی آبادی - مدیر انتشارات هزاره ققنوس

پیش درآمد:

در نوجوانی یک بار رمان «قلعه حیوانات» جورج اورول را خواندم ،بی ادعا می گوییم بیشتر آن را شبیه نسخه کپی شده از داستانهای کلیله و دمنه دیدم تا یک رمان سیاسی- اجتماعی. چندی پیش در نمایشگاه کتاب تهران ترجمه امیر امیر شاهی را از این کتاب در انتشارات امیر کبیر دیدم و یکبار دیگر آن را خواندم. آنچه در ادامه می‌ِآید نگاهی گذراست به داستان اورول برای آندسته از افرادی که تاکنون نتوانسته اند این کتاب را بخوانند.

درباره جورج اورول:

جورج اورول(1903-1950 )که نام اصلی او « اریک بلر » است در هندوستان بدنیا آمده است.حضور در هندوستان ، برمه ، پاریس و جنگ های داخلی اسپانیا سبب شد این معلم انگیلسی که گاهی اوقات کتابفروشی هم می‌کرد ، با جوامع بشری و حکومت های مختلف آشنا شود.

انتشار «قلعه حیوانات» در سال 1945 میلادی سبب شد جورج اورول به شهرتی جهانی دست یابد  طوری که کتاب بعدی او یعنی « 1984 » هم محبوبیتی به اندازه «قلعه حیوانات» بدست آورد.

در باره «قلعه حیوانات»:

«قلعه حیوانات» داستان یک انقلاب است. آن هم انقلابی که حیوانات برای فرار از زندگی پر مشقت و نکبت بار خود علیه انسانها بر پا می‌کنند. برخی صاحب نظران اعتقاد دارند اورول «قلعه حیوانات» را با نگاه به انقلاب 1917  روسیه نوشته است  چون هر چند او  در زمان انقلاب 1917 روسیه نوجوانی چهارده ساله  بوده ، اما در زمان انتشار کتاب یک جوان 38  ساله  است  که تجربه حضور در جنگهای داخلی اسپانیا را در 34 سالگی را دارد.

 

خلاصه داستان:

داستان  «قلعه حیوانات» از آنجا آغاز می‌شود که خوک پیری به نام میجر قبل از مردن خواب خودش که در آن حیوانات در یک اقدام انقلابی آدم ها را از مزرعه بیرون کرده اند را برای بقیه تعریف می‌کند. چند ماه پس از مرگ میجر در یک اتقاق عجیب و بدون هماهنگی قبلی این انقلاب به وقوع می‌پیوند و حوانات موفق می‌شوند آقای جونز مالک مرزرعه و افرادش را بیرون کنند.

در روزهای اول انقلاب همه چیز خوبست ، حیوانات  آزادانه به یادگیری خواندن و نوشتن می‌پردازند ، بدلیل نبودن آدمها آذوغه فراوان است ، کسی آنها را شلاق نمی‌زند، باکستر اسب قوی بنیه ارابه با تمام قوا در خدمت به همنوعان خود تلاش می‌کند و مشکلات را از سر راه برمی‌دارد و......   اما مشکلات خیلی زود به سراغ حیوانات انقلابی می‌آید ؛ چون کسی نیست شیر گاوها را بدوشد آنها دچار درد فروانی شده اند، حیوانات برای درو یونجه ها و انبار آن و نیز چمن زنی و شن‌کشی  سختی فراوانی می‌شکند ، و.....

در روزهای اول دو خوک جوان به نامهای اسنوبال و ناپلئون به ترسیم اهداف و آینده این انقلاب حیوانی برای دیگران می‌پردازند و قانون هفت ماده ای را بر سردر طویله می نویسند.

تمام دو پا ها دشمن هستند ؛ حیوانات لباس نمی‌پوشند در تخت نمی خوابند و الکل نمی نوشند، هیچ حیوانی دیگری را نمی‌کشد و بالاخره تمام حیوانات برابرند  قوانین «قلعه حیوانات» است.

حیوانات  حتی  در جنگی به نام «جنگ گاوداری» با رشادت های باکستر اسب ارابه و اسنوبال خوک جوان بر انسانها پیروز می‌شوند. پس از جنگ ناپلئون خوک جوان دیگر مسئولیت تربیت توله سگ های تازه بدنیا آمده را بر عهده می‌گیرد.

دوباره اوضاع در حال بهبود است که فرار مالی مادیان زیبای آقای جونز که علاقه فراوانی به قند دارد و  پیشنهاد اسنوبال برای ساختن یک آسیاب بادی برای تولید برق جنجال می‌آفریند. هر چند حیوانات زمستان سختی را گذرانده‌اند ، اما همگی پذیرفته اند که خوکها بدلیل هوش سرشارشان باید کمتر کار بدنی کنند و بیشتر به بررسی پرونده ها و تربیت فرزندان آنها بپردازند. در جنجالی که بر سر ساخت آسیاب بادی درست می‌شود ناپلئون به کمک توله سگ ها که حالا سگ های شکاری  پر هیبتی شده اند اسنوبال را فراری می‌دهد و خود زمام امور را بدست می‌گیرد.

رد پای اسنوبال در خراب شدن آسیاب بادی و نیز دزدیده شدن تخم مرغ ها و بشکه های مشروب  توسط ناپلئون کشف می شود. اسکوئیلر خوک چاق جوانی که با فرار اسنوبال قدرت بیشتری یافته تمام این اطلاعات و اخبار را به گوش اهالی قلعه حیوانات می‌رساند و بلندگوی تبلیغی ناپلئون شده است.

اسکوئیلر بعد ها فاش می‌کند که طرح آسیاب بادی متعلق به ناپلئون بوده که اسنوبال آن را دزدیده ، او همچنین ثابت می‌کند که این ناپلئون بوده که در جنگ گاوداری از خود رشادت بخرج داده ، علاوه بر این  مرگ باکستر  که بار تمام مشکلات قلعه روی دوش اوست بدلیل کهولت سن بوده و به دستور  ناپلئون او را به بیمارستان بردند نه سلاخی، ..

در ادامه اسکوئیلر  با سخنرانی های خودش به یاد حیوانات می‌آورد که قانون های آنها عبارت بودند از: چهار پا خوب دو پا بهتر ، همه حیوانات برابرند اما برخی برابرترند، هیچ حیوانی با شمد روی تخت نمی‌خوابد، هیچ حیوانی به حد افراط مشروب نمی‌خورد و...

سرانجام داستان در جایی به انتها می‌رسد که ناپلئون ، اسکوئیلر و دیگر خوک ها با راه رفتن روی دو پا و پوشیدن لباس آدمها به دادو ستد با مزارع همسایه پرداخته و حتی شبها با انسانها ورق بازی می کنند در حالیکه بنجامین الاغ پیر دهکده آنها را از پشت پنجره تماشا می‌کند.


شخصیت های داستان «قلعه حیوانات»:

1- خوکها:

شاید خوک ها بازیگران اصلی داستان اورول باشند چراکه داستان با خواب میجر خوک پیر آغاز و با جایگزینی ناپلئون بجای آقای جونر به انتها می‌رسد.

میجر: خوک پیری که پیش از مرگش خواب انقلاب حیوانات را می‌بیند و آنها را  از شرایط نکبت بار خودشان آگاه می‌کند.

اسنوبال: خوک جوان و سنخنوری که بانی اصلی نوشتن قانون هفتگانه روی دیوار قلعه و نیز طرح آسیاب بادی و پیروزی در جنگ بین آدمها و حیوانات است . او با اتهام خیانت و همدستی با انسانها توسط ناپلئون و سگهای شکاری دست آموزش از مزرعه بیرون انداخته می شود.

ناپلئون: مقتدر ترین فرد قلعه پس از انقلاب حیوانات است که با کمک سگهای شکاری که از بچگی آنها را تعلیم داده به خود لقب پیشوا می دهد و در خانه جونز کشاورز ساکن شده و با آدمها معامله می‌کند.

اسکوئیلر: او بدون شک بهترین خوک سخنران  در قلعه بوده و با نطق های آتشین خود توانسته بقیه حیوانات را که اغلب عمر کوتاهی دارند و الفبا را تا حرف دوم بیشتر نیاموخته اند قانع کند که وضعیت فعلی آنها از زمان ارباب جونز بهتر است. حیوانات بیچاره با سخنرانی های اسکوئیلر حتی به آنچه خودشان با چشمانشان دیده اند نیز اعتقاد ندارند بلکه حرفهای او را در باره تغییرات پی در پی قوانین و نیز حق مسلم ناپلئون بر حکومت باور می‌کنند.

2- آدمها:
ارباب جونز: او مالک مزرعه منر است که بدلیل مشروب خواری و عدم مدیریت یکی از مسببین انقلاب حیوانی به شمار می‌رود که تهاجم دوباره اش برای باز پس گیری قلعه با شکست مواجه می‌شود.

آقای پیل کینگتن: در واقع  آقای پیل کینگتن کشاورز سهل انگاری است که مالک مزرعه فاکس وود در همسایگی قلعه حیوانات است. او جزء آدمهایی است که در آخر داستان همراه با ناپلئون به ورق بازی و مشروب خواری می‌پردازد.

آقای فردریک : او که مالک مزرعه پینچ فیلد در همسایگی قلعه حیوانات است  آدمی باهوش و زیرک است که اغلب درگیر دعاوی دادگستری  می‌باشد.

آقای ویمپر: مردی کوچک اندام که به عنوان رابط قلعه حیوانات با خارج و نیز مامور خرید مایحتاج ناپلئون ، سایر خوکها ، سگها و البته در برخی موارد سایر حیوانات از بیرون است.

3- اسبها:
مزرعه حیوانات درواقع دو اسب و یک
  مادیان دارد.

مالی: مادیان زیبای آقای جونز است که از بستن روبان روی یالهایش احساس شعف می‌کند و بالاخره توان دور ماندن از نوازش  آدمها  و قند آنها را ندارد و از قلعه فرار می‌کند.

کلوور: کلوور یکی از  اسبهای  ارابه آقای  جونز است که شاهد از دست رفتن دوستش باکستر  می باشد.

باکستر: او در واقع مظلوم‌ترین حیوان قلعه حیوانات است. باکستر که بدن نیرومندی دارد حروف الفبا را تا دومین حرف بیشتر نمی آموزد. او تمام  زندگی خود را صرف همنوعانش می‌کند و با شعار«من بیشتر کار  می‌کنم» برای آبادانی قلعه می‌کوشد. او در دو جنگ قلعه حیوانات رشادتهای زیادی از  خود نشان می‌دهد . بعد از قدرت گرفتن ناپلئون شعار« همیشه حق با رفیق ناپلئون است« به شعار های او اضافه می‌شود. سرانجام باکستر درحالیکه از بیماری که در اثر کار فراوان دچارش شده رنج می‌برد توسط  ناپلئون به سلاخی فروخته می‌شود و حیوانات را در ماتم فرو میّبرد.
4-
 الاغها:
در واقع مزرعه منر فقط یک الاغ دارد و آن هم بنجامین است که ارادت خاصی به باکستر دارد. او که الاغی کم حرف و تلخ است ، هیچگاه نمی‌خندد چون موضوع خنده داری تا کنون ندیده. از نظر بنجامین که جمله همیشگی اش « خر ها عمر دازی دارند » است مزرعه هیچ تغییری نکرده است.

5- گوسفندها:
چون تعداد گوسفندان مزرعه حیوانات
  زیاد است لاجرم اسم مشخصی ندارند. البته از آنجا که آنها معمولا بصورت گروهی شعار«چهار پا خوب ، دو پا بد » را  در مواقع مقتضی با اشاره اسکوئیلر سر می‌دهند یکی از پر جمعیت ترین سکنه قلعه حیوانات هستند که همانند باکستر نتوانستند تمام قانون های هفتگانه را بیاموزند. گوسفندان البته در دوران صدارت ناپلئون با کمک اسکوئیلر یاد گرفته اند که شعار جدید « چهارپا خوب ، دو پا بهتر » را در مواقع لزوم و با اشاره اسکوئیلر  سر دهند.

6- سگها:
بدون شک سگها نیز از تاثیر گذارترین حیوانات مزرعه هستند. آنها که تعدادشان کم نیست بعد از خوک دارای بهترین جایگاه هستند. البته اغلب آنها فرزندان جسیو بلوبل و شاید پینچر هستند که توسط ناپلئون آموزش و تربیت داده شده اند و در مواقع لزوم به یاری او می‌شتابند.

7- بقیه حیوانات:

البته در مزرعه منر حیوانات دیگری مثل میورئیل بز، موزیز زاغ اهلی، مرغها و خروسها و پرندگان  هم هستند که نقش زیادی در داستان ندارند.

منبع:   http://hajiabadi.persianblog.ir

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ٤ اسفند ۱۳۸٩ توسط نمایه

بزرگترین رونمایی مطبوعاتی سال 89

جدیدترین نرم افزارهای تولیدی

موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی نمایه

ساعت 8:30 صبح روز یکشنبه هشتم اسفند ماه

در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور

رونمایی می گردد :

·        نمایه" گنجینه مطبوعات ایران "  : شامل حدود پنج میلیون عنوان داده  از  چهار عنوان روزنامه کشور از سال 1357 تا کنون

·        نمایه مقالات تمام متن سه روزنامه همشهری ، رسالت  و ایران از زمان انتشار تاکنون

·        نمایه " دوسیه جراید"  : شامل متن برگزیده مهمترین جراید دوره قاجار و پهلوی اول مشتمل بر 12 لوح فشرده

·        نمایه  نوروز ایرانی

·        به همراه چندین نرم افزار فرهنگی موسسه

با حضور

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

معاون مطبوعاتی وزیر

مدیران کل مطبوعات معاونت مطبوعاتی

 جمعی از مدیران مسوول روزنامه های کشور

 مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور

و علاقه مندان رسانه ای و مطبوعاتی

مشخصات نرم افزار گنجینه مطبوعات ایران

1-   اسکن و فراهم آوری کلیه صفحات روزنامه های کیهان ، اطلاعات ، همشهری ، جمهوری از سال 57 الی 88 بیش از 300.000  صفحه

2-   تهیه بانک اطلاعاتی عناوین  اخبار ، مقالات ، گزارشات ، حوادث و ... مندرج در صفحات روزنامه هادر قالب 5.000.000  رکورد

3-   قابلیت جستجو های ساده پیشرفته  در فیلد های عنوان روزنامه ، شرح صفحه ، تاریخ ، صفحه

4-   رتبه بندی نتایج جستجو بر اساس  اهمیت واژه های جستجو شده در رکورد ها

5-   استفاده از عملگزهای بریده نویسی ، بولین، و فازی 

6-   قابلیت پیمایش تک تک صفحات روزنامه ها بصورت درختی

7-   امکان بزرگنمایی، چاپ و ذخیره نتیجه جستجو

8-   قابلیت استفاده  در انواع سیستم عامل های ویندوز و لینوکس

9-   عدم نیاز به نصب

10-       متراکم شدن 3 ترا بایت اطلاعات روزنامه ها در قالب یک هارد 250 گیگا بایتی

11-       عدم نیاز به قفل سخت افزاری و کد های دسترسی

 

مشخصات نرم افزار دوسیه جراید

·        شامل 58 عنوان جریده از دوره قاجار وپهلوی اول به صورت تمام صفحه

·        بالغ بر 75000 صفحه  متن کامل

·        قابلیتهای جستجوهای محدوده ای ونمایش صفحات یافت شده

·        امکان مشاهده تاریخچه جراید

·        امکان ملاحظه آرشیو جریده

·        قابلیت چاپ وبزرگ نمایی صفحات

·        قابلیت ملاحظه نمایه جراید ایران شامل تاریخچه جراید ایران به صورت تمام صفحه

·        معرفی سردبیران و مدیران مسوول و خود نشریه

·        معرفی تاریخ نشریات ایران از قاجار تا پهلوی اول

 

مشخصات نرم افزار نمایه نوروز ایرانی

نمایه نوروز ایرانی شامل 15 بخش می باشد :

نوروز هفت سین نوروز- آشپزی و نوروز- نوروز در سایر ملل -  سفر در ایران زمین تصاویر نوروزی- فیلم صوت - نرم افزارهای مفید کتابخانه -  سرگرمی نمایه نشریات- پژوهش در نوروز- خدمات نوروزی درباره نمایه

  نوروز در روایات اسلامی ، تبریک نوروز امام خمینی (ره)، تبریک نوروز مقام معظم رهبری ، تبریک ریاست جمهوری ، پیشینه تاریخی  نوروز درایران ،پیشواز جشن نوروز ،چهارشنبه آخر سال- استفتاء مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید، روز جمهوری اسلامی ،خرافه سیزده ،آشپزی ونوروز: تهیه  400 نمونه   غذاها ی محلی، نوروز در سایر ملل : آذربایجان تاجیکستان ترکیه ترکمنستان قزاقستان قرقیزستان ، جادبه های گردشگری استانها به تفکیک ، بیش از 4500 عکس، 200 موزیک محلی ملی سنتی، 250 عنوان کتاب تمام متن، تلفن های ضروری، 50 عنوان کتاب و پایان نامه با عنوان نوروز، 500 عنوان نرم افزار، بیش از 1000 عنوان مقاله تمام متن ،200 کارتون و بازی 

 

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه ٤ اسفند ۱۳۸٩ توسط نمایه

نمایه سازی تصویر در پایگاههای اطلاعاتی

بخش دوم

اصطلاحنامه بصری و سیستم های ترکیبی وابسته

استفاده از اصطلاحنامه بصری در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و موضوع تحقیقات بسیار قرار گرفته است و البته باید یاداوری کرد که در سیستم هایی که به طور آزمایشی از اصطلاحنامه بصری استفاده کرده اند کلمات به طور کامل حذف نشده است.

از نمونه های اصطلاحنامه بصری می توان مرکز فضایی (NASA Johnson (JSC در هوستون[۲۵] اشاره کرد , این سیستم برای بازیابی تصاویر مجموعه های فضایی طراحی شده این سیستم یک رویکرد متنی سنتی تر را دنبال می کند دست اندرکاران این سیستم بر این باورند که این سیستم با سایر پایگاههای اطلاعاتی تصویری متفاوت است این سیستم عملگرهای بولی را به کار نمی برد در عوض از موتور بازیابی داده های سیستم[۲۶] استفاده می کند این سیستم از شمار زیادی از الگوریتمهای جستجوی آماری استفاده می کند که تصاویر بازیابی شده را بر حسب شباهت به سوال مرتب می کنند در نتیجه احتمال اینکه کاربر تصویری مرتبط با آنچه که به دنبالش است پیدا کند افزایش می یابد.

این سیستم از حدود ۲۰۰ تصویر رایج ساخته شده که از نرم افزار هیپرکارد[۲۷] استفاده می کند که کلید واژه کاربر را با اصطلاحات مرتبط در تزاروس JCC(که یک تزاروس سلسله مراتبی از لغات هوانوردی که برای استفاده خانگی ناسا[۲۸] تهیه شده), پیوند می زند. در نتیجه گزینش اصطلاحات توصیفی در تزاروس , تصاویر مرتبط و همان طور تصاویر عام تر و خاص تر در پایگاههای اطلاعاتی بازیابی می شود . هرچند این نمونه بدون مشگل نیست ولی سازوکار آماری مذکور به طور اتوماتیک مهمترین تصاویری که به اصطلاحات تزاروس مرتبط شده اند را بازیابی می کند.

تحقیقات نشان می دهد تزاروس بصری بیشتر برای مصارف اتفاقی و کاربران بی تجربه تر مفید است حال آنکه رویکرد تزاروس متنی برای کاربران با تجربه تر مفید است . سیستم دیگری که در زمینه تزاروس بصری کارمی کند در دانشگاه سیراکوس[۲۹] است که هدف از ایجاد این سیستم ایجاد تزاروس بصری مفهومی با تمرکز روی تصاویر طراحی شده بود آنها دنبال سیستمی هستند که در شناسایی برگ گیاهان و اجزای آن به کاربران کمک کند در این سیستم در ابتدا برای کاربران گستره ای از تصاویر که برگهای اصلی و شکلهای آنها را شرح می دهد نمایش داده می شود کاربر یکی از این نمونه ها را انتخاب می کند و سپس می تواند این نمونه را اصلاح و دستکاری کند و در نهایت پس از اصلاحاتی که کاربر روی آن انجام می دهد تصویر اصلاح شده, برا ی کاربر نمایش داده می شود برای انجام این کار این سیستم از مجموعه ای از نرم افزارهای رایج در طراحی کامپیوتر ها مانند استفاده می کند کنترل پوینتز[۳۰]و هندلس[۳۱] استفاده می کند(باکستر,۱۹۹۵).

البته نمونهای دیگری از تزاروس های بصری وجود دارد که هنوز چندان توسعه نیافته است.

زبانهای توصیف تصویر

برخی محققان به دنبال روش های جایگزین برای نمایه سازی دستی تصاویر هستند و بر این باورند که مناسب ترین روش برای ذخیره و بازیابی متوالی و اتوماتیک استفاده از زبانهای تخصصی است که توصیف یک تصویر را بر عهده گیرند می باشند که این زبان به وسیله کد ماشین خوان در دانشگاه لندن به طور آزمایشی به کار رفت آنها یک زبان توصیف تصویر که مبتنی بر مدل داده ای روابط بر مبنای خصیصه موجودیت ها[۳۲] است و اشاره می کنند که این زبان ممکن است مشابه سیسم کلیدی که دربخش خصیصه[۳۳] و عمل تاثیر[۳۴]استفاده می شود باشد و این سیستم درچکیده استینز [۳۵] مطابق با دقت برای اسم وصفت وفعل که عموما یک توصیف ساده از یک تصویر را ارائه می دهد می باشد استفاده از یک بخش از قوانین ارائه شده به نحو تخصصی نشان می دهد که مشابه با آن چیزی که در PRECIS (چکیده) استفاده می شود این زبان توصیف تصویر را برای ساختار دهی به روش یکنواخت را ممکن می سازد و همچنین روابط بین موضوعات را در یک تصویر ممکن می سازد که استفاده از آن را به عنوان معیار بازیابی مجاز می کند.

هرچند این زبان توصیف تصویر برای مجموعه های کوچک عملی است ولی همچنان برای نمایه سازی مدخلها و نیازهای کاربران ما ناچار هستیم ورود اطلاعات و کدگذاری را به شیوه دستی انجام دهیم و کاربرد این زبان در مجموعه های بزرگ ممکن است پیچیده و زمان گیر باشد(باکستر,۱۹۹۵).

بازیابی و نمایه سازی تصاویر توسط محتوا

اخیرا تحقیقات زیادی برای توسعه سیستم هایی صورت گرفته که به جای تکیه بر توصیف تصویر از طریق متن تصاویراز تحلیل اتوماتیک محتوا و مچ کردن تصاویر با توجه به سوال کاربر استفاده کنند بیشتر این سیستم ها مبتنی بر تحلیل ریاضی و آرایه پیکسلهایی است که یک تصویر دیجیتالی را تشکیل می دهد می باشد(باکستر,۱۹۹۵).

بازیابی تصاویر محتوایی یا CBIR در سالهای اخیر تلاشهای زیادی را به خود معطوف کرده و برای استخراج سریعتر استفاده می شود این سیستم متکی بر خواص قابل سنجش مثل رنگ , شکل و متن است با CBIR تصاویر با کیفیت مشابه می توانند جمع آوری شوند این سیستم رویکرد مفیدی برای بازیابی علائم تجاری دارد ولی در مورد اسامی کمتر مفید است (,۲۰۰۲ The Future of).

در CBIR سوال کاربر به دو شکل زیر تفسیر می شود

۱) یک تصویر مشابه با آنچه که مورد نیاز و از قبل با هدف مچ کردن در سیستم وجود دارد بازیابی شود.

۲) یک سوال ساختار مورد دلخواه خواسته شده را شرح می دهد

از بین سیستم های CBIR می توان به سیستمی اشاره کرد که توسط ریکمن[۳۶]و استون هام[۳۷] در دانشگاه برونل[۳۸] توسعه یافته این سیستم مبنایش از پروژه ویزارد[۳۹] و استون هام[۴۰] می باشد این سیستم توسط الگوی انطباق یک تصویر ورودی از صورت انسان با مجموعه ای از تصاویر سیاه سفید که در یک پایگاههای اطلاعاتی تصویر صورت انسان وجود دارد کار می کند این سیستم از یک شبکه عصبی ۸ گرهی استفاده می کند تلاشهایی برای شبیه کردن این واکنش با واکنش فرآیند مغزی صورت گرفته است. فرایند کاری این پایگاههای اطلاعاتی بسیار پیچیده است(باکستر,۱۹۹۵).

سیتم دیگر CBIR, VisualSEEk and WebSEEk می باشد این دو سیستم سیستم هایی هستند که برای استفاده در وب جهان گستر طراحی شده اند و اجازه می دهند که در خواستها از طریق کلید واژه ها و ویژگیهای بصری وارد این سیستم ها شوند هر دو این سیستم ها در دانشگاه کلمبیا توسعه یافته اند و از طریق free trials قابل دسترس هستند(,۲۰۰۲ The Future of).

Excalibur RetrievalWare سیستمی است که به کاربران اجازه می دهد که در جستجوی تصاویر بر رنگ , شکل ظاهری وضوح و وزن نسبی متکی باشند و هر ویژگی می تواند برای دقت بیشتر خودش را تطبیق دهد.

امید بخش تر تولیداتی است که ویژگیهای کلامی را با ویژگیهای بصری ترکیب کند چنانچه رای[۴۱] می گوید اختلاف اصلی بین یک سیستم بازیابی کامپیوتری و سیستم بازیابی تصویری این است که انسان یک بخش غیر قابل اجتناب در سستم های بعدی است (,۲۰۰۲ Future (The.

در حال حاضر بر ترکیب این دو شیوه یعنی ویژگیهای کلامی و بصری تاکید می کنند شرکت رور و همکاران در دانشگاه دریایی آمریکا بر روی نمایه سازی تصاویر کار کردند و در روش آنها تر کیبی از متن و ویژگیهای پیکسلی استفاده شده بود و برای اعمال طبقه بندی محلی بر روی عکسها از یک الگوی شبکه عصبی استفاده شده بود و از فرایند تجزیه خودکار برای شرح تصاویر استفاده شده بود.

در حال حاضر برخی سیستمها توسعه یافته اند که می خواهند برای نمایه سازی تصاویر از بازخورد کاربر استفاده کنند ابیلوا[۴۲] پیشنهاد می کند که از فیدبک کاربران شناسایی نتایج جستجو یمرتبط و غیر مرتبط استفاده کرد به طور مثال ارباچ یکی از چند نویسنده ای است که به ضرورت نمایه سازی مجموعه های تصاویر از دیدگاه بهره گیران تاکید می کند و ترنر اصطلاحاتی که بهره گیران برای استفاده در تصاویر انتخاب می کنند با توصیف کوتاه نوشته شده درباره تصاویرمقایسه کرد او به سطح بالایی از همخوانی رسید.

در حال حاضر یکی از سیستمهای بسیار موفق در بازار QBIC است که توسط شرکت IBM توسعه یافته این سیستم به کاربران اجازه می دهند که تصاویر مرتبط را به وسیله کشیدن آنچه که در ذهن دارند جستجو کنند و یا از طریق گزینش تصویر مرتبط از روی الگوهای متنی و رنگی آن را بازیابی کنند QBIC یک سیستم نیمه اتوماتیک است که از رنگ و متن و شکل برای نمایه سازی و بازیابی تصاویر استفاده می کند این سیستم از یک رابطه گرافیکی استفاده می کندسیستم کیوبیک انواع مختلفی از درخواسته های تصویری را فراهم »ی اورد . دو درخواست عام تر عبارتند از درخواست شییء و درخواست تصویری . درخواستهای شییء تصاویری را بازیابی می کنند که اشیای تصویری آنها با مشخصه های درخواست انتطباق دارد مثل یافتن شکلهایی که قرمز و گرد هستند .در حالی که درخواستهای تصویری , ویژگیهای کلی تصویر را بازیابی می کنند مثل یافتن تصاویری که بیشتر رنگ مایه قرمز و آبی دارند برای انجام درخواست های شییء باید اشیا را در هر صحنه و عموما از طریق ترسیم نقشه کلی آن قبل از درخواستها شناسایی کرد. فرآیند ترسیم نقشه کلی اشیا و سپس محاسبه صفات یا مشخصه های هر شییء و هر تصویر به عنوان یک کل را طبقه بندی تصویری گویند .ابزارهای طراحی پایه ای مثل چهار ضلعی , بیضی, چند ضلعی , قلم موی نقاشی و یک ابزار مارپیچ (که نقشه کلی تصاویر انتخابی را ترسیم می کند) وجود دارند یک ابزار پرکردن[۴۳] از طریق ترسیم خودکار نقشه کلی پیکسل هایی شبیه به پیکسل انتخابی پوشش دادن تصاویری با کنتراست بالا را تسریع می کند(لنکستر,۱۳۸۲, ۳۱۸)

به طور کلی می توان گفت گرچه روشهای غیر کلامی برای بازیابی تصاویر وجود دارند اما احتمالا بتوان از نمایه سازی و بازیابی کلمه پایه ای معمول در بسیاری از جستجوها استفاده کرد و اگرچه ایده جستجو از طریق تصویر بسیار توصیه شده است اما این روش همیشه نمی تواند جایگزین قدرت توصیفی کلمات باشد که ممکن است برای برخی از مفاهیم موجز مناسب تر باشد.

به عبارت دیگر متن یک خلاصه بصری می تواند اطلاعات با ارزشی را فراهم آورد که در تصویر وجود ندارد بنابراین اگرچه بازیابی تصویری منطقا برای دستیابی سریع به تصاویر مناسب است اما این بدان معنی نیست که این روش جانشین خلاصه متن خواهد شد.

نتیجه گیری

دستیابی توافق بر روی نمایه سازی تصاویر دشوار است زیرا افراد نمی توانند بر روی آنچه که یک تصویر واقعا نشان می دهد موافقت داشته باشند حتی برخی افراد مثل شات فورد بین آنچه در تصویر وجود دارد و چیزیکه از آن صحبت می کند تمایز قائل شده اند زیرا آنچه در تصویر وجود دارد کم و بیش با مسائل عینی روبروست حال آنکه آنچه یک تصویر از آن صحبت می کند بیشتر با امور انتزاعی سروکار دارد.

دیده شده که راه حل پیشنهادی برای مشکلات بازیابی تصاویر خیلی متنوع است و هرکدام از این روشها مزایا و مشکلاتی دارند بنابراین برخی نوسیندگان بین نمایه سازی شفاهی (یعنی بازنمود متنی یک تصویر) و نمایه سازی تصویری(استخراج مشخصه ها و در نتیجه نقاط دسترسی از خود تصویر) تفاوت قائل شده اند و این تمایز کاملا روشن است و یک سیستم بازیابی تصویر می تواند هر دونوع نمایه سازی را در بر داشته باشد و برخی دیگر تاکید کرده اند که بازیابی کارامد تصاویر فقط بر اساس انطباق صرف تصویرحاصل نمی آید و هنوز نوعی برچسب گذاری متنی ضرورت دارد مناسب ترین روش حداقل برای برخی اهداف ممکن است روشی باشد که دستیابی معمول از طریق متن (اصطلاحات نمایه ای با شرح توصیفی) را با انطباق تصویری در هم آمیزد وروش عملی استفاده از یک اصطلاحنامه تصویری است اصطلاحنامه ای که تصاویر نمونه را همراه با برچسب های شفاهی یا احتمالا بدون برچسب های شفاهی ذخیره کند.

 

پانوشتها:


[۱] . Kohn
[
۲] . Erin Panafski
[
۳] . Pre Icongraph
[
۴] . Icongraph
[
۵] . Icongraphical
[
۶] Markie
[
۷] Shutford
[
۸] Van der Starre
[
۹] .Luraine Tansey
[
۱۰] .Wendell Simons
[
۱۱] . Santa Cruz
[
۱۲] .Hance C. Rahn
[
۱۳] .Belmont
[
۱۴] . Icongraph
[
۱۵] .Besser
[
۱۶] .Dora Couch
[
۱۷] . Peterson
[
۱۸] Agents
[
۱۹] Henry Van de Wall .
[
۲۰] .University of Leiden
.[
۲۱] Couprie
[
۲۲] . Sunderland
[
۲۳] . Evans
[
۲۴] . formal
[
۲۵] Houston
[
۲۶] . system’s data retrieval engine
[
۲۷] Hypercard
[
۲۸] NASA
[
۲۹] Syracuse
[
۳۰] control points
[
۳۱] handles
[
۳۲] Entity Attribute Relationship
[
۳۳] part/property
[
۳۴] action/effect
[
۳۵] Austin’s PRECIS
[
۳۶] Rickman
[
۳۷] Stonham
[
۳۸] Brunel
[
۳۹] Wizard
[
۴۰] Stonham
[
۴۱] Rai
[
۴۲] Eubilva
[
۴۳] Fill Tools


فهرست منابع :


۱. "A Brief History of Image Analysis".۲۰۰۲[on line].available:
http://www.slais.ubc.ca/people/students/student rojects/C_Wanczycki/libr
۵۱۷/history.html
۲. Baxter, Graeme(۱۹۹۵)." Image indexing and retrieval: some problems and proposed solutions"[on line].available:
http://www.emeraldinsight.com/Insight/ViewContentServlet?Filename=Published/EmeraldFullTextArticle/Articles/
۱۷۲۰۰۶۰۴۱۱.html
۳."TGM: Thesaurus of Graphic Materials".۲۰۰۲[on line].available:
http://www.slais.ubc.ca/people/students/student projects/C_Wanczycki/libr
۵۱۷/tgm.html .
۴." The AAT: The Art and Architecture Thesaurus".۲۰۰۲[on line].available:
http://www.slais.ubc.ca/people/students/student projects/C_Wanczycki/libr
۵۱۷/aat.html
۵." The Future of Image Indexing".۲۰۰۲[on line].available:
http://www.slais.ubc.ca/people/students/student projects/C_Wanczycki/libr
۵۱۷/future.html
۶. "Useful Comparisons: Benefits and Limitations of AAT and TGM".۲۰۰۲[on line].available:
http://www.slais.ubc.ca/people/students/student projects/C_Wanczycki/libr۵۱۷/comparison.html

 

منبع: پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران


.: Weblog Themes By Pichak :.





تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک
فال حافظقالب وبلاگقالب وبلاگگالری عکسفاگالری عکس آلامتو